Punem la dispozitia investitorilor, raportul trimestrial sub forma de pagina web, usor de urmarit si navigat doar la sectiunile relevante pentru fiecare cititor. Folositi Meniul din dreapta pentru a naviga intre sectiunile raportului!

Va invitam sa ne transmiteti parerea despre acest format de raportare la adresa de email investors@bittnet.ro

Scrisoare de la CEO

Astăzi vă prezentăm, pentru prima dată, rezultatele pentru perioada de 9 luni încheiată la 30 septembrie. Suntem bucuroși să oferim tuturor acționarilor noștri o performanță solidă înregistrată în acest mediu volatil: o cifră de afaceri consolidată de 75,8 milioane lei, ceea ce reprezintă o creștere de peste 36% față de perioada similară a anului trecut, mult peste ritmul industriei de IT din România sau al celorlalte companii din indicele BET-XT.

Profitul operațional al perioadei este de 1,8 milioane lei, cu 7,3 milioane lei mai mare decât cel din perioada similară a anului trecut. Divizia de Educație a Grupului nostru a înregistrat un rezultat operațional îmbunătățit cu 600 mii lei față de aceeași perioadă a anului 2019, trecând de la o pierdere operațională de aproximativ 300 mii de lei la profit operațional de 300 mii lei) iar divizia de Tehnologie a crescut cu 6,7 milioane lei, de la pierderi operaționale de 5,2 milioane lei la 1,5 milioane lei profit operațional.

Aceasta evolutie pozitiva a rezultatelor financiare se datoreaza cresterii cu 7,7 milioane lei a marjei brute, crestere ce se imparte in 900 mii lei pentru Divizia Educatie si 6,9 milioane lei Divizia Tehnologie, pe fondul reducerii cu 665 mii lei a cheltuielilor fixe si a cresterii cu 1,3 milioane lei a costurilor de vanzare.

Istoric, avand in vedere sezonalitatea bugetelor si a modelelor de cheltuieli din sectorul IT&C din Romania si la nivel global, cele mai semnificative rezultate ale Bittnet au fost intotdeauna inregistrate in ultimele luni ale anului, mai exact in trimestrul 4 al fiecarui an. Mentionam acest aspect deoarece pe toată perioada cât am fost listați pe AeRO, am publicat doar rezultate semestriale, iar investitorii nu au avut ocazia sa inteleaga in totalitate performanta noastra de la un trimestru la altul.

Orientativ, in istoria companiei, rezultatele din primele noua luni au reprezentat aproximativ 60% din cifra de afaceri a anului, iar trimestrul 4, aproximativ 40%. Acest lucru se datoreaza specificului clientilor nostri, companii mari, foarte mari si chiar gigant, care opereaza cu bugete anuale.

Impartasim cu voi urmatorul grafic care surprinde evolutia trimestriala a cifrei de afaceri in istoria companiei. Acelasi trend evidentiat in perioada 2015-2019 a fost observat si in 2007-2014.

Ne folosim aceasta ocazie pentru a mentiona ca in T3 grupul nostru a inregistrat o cifra de afaceri similara ca dimensiune cu cifrele de afaceri individuale ale Bittnet si Dendrio in anul 2017, sau mai mare decat suma anilor 2016 si 2015 combinati.

De-a lungul anilor, alături de mulți alți investitori și manageri globali, ne-am exprimat îngrijorarea și ne-am pus întrebarea dacă rezultatele trimestriale aduc într-adevăr o valoare pentru investitori. Opinia noastra este că rapoartele trimestriale riscă să mute atenția atât a managementului, cât și a acționarilor, de la viziunea pe termen lung, la viziunea pe termen scurt și atingerea obiectivelor trimestriale.

Sperăm că toți stakeholderii noștri vor înțelege că pentru o companie cu o creștere accelerată cum este Bittnet, raportările trimestriale ar putea veni cu informații noi dar în același timp ar putea aduce de fapt mai mult „zgomot” decât „semnal”.

Restul de analize si prezentari, incepand cu acest raport, vor fi construite analizand pe cat posibil perioade de 12 luni („trailing twelve months” – pe principiul mediei mobile – pentru a da o masura mai buna a directiei in care merge compania, dar si a modului cum ar trebui aceasta analizata de catre actionari).

In aceasta paradigma, de analiza pe perioade de minim 12 luni, putem observa ca in ultimele 12 luni deja am atins indicatorii anuali propusi. Astfel, intram in trimestrul 4 cu ideea ca, daca am inregistra doar aceleasi rezultate trimestriale ca in 2019 (fara nicio crestere), vom incheia anul 2020 in linie cu bugetul aprobat in AGA din aprilie. Cu alte cuvinte, ca si in toti anii anteriori, „meciul se joaca pana in minutul 90”.

In primele 9 luni ale anului, actionarii Bittnet au castigat aproape 9%, un randament cu 16 puncte procentuale peste media pietei reprezentata de indicele BET-XT-TR, care a scazut cu 7,55% chiar incluzand dividendele. Acest trend este binecunoscut si foarte pronuntat si la nivel global, aratand de ce este relevanta investitia in companii de tehnologie. Actionarii care au investit in majorarea de capital din T1 aveau la 30 septembrie un profit de 29%, ignorand distributia cash legata de Hotararea AGEA 2020 nr 3.

Ca si in toate rapoartele anterioare, mentionam ca evolutia pretului este foarte bine sustinuta de lichiditatea crescuta a actiunilor BNET. Aceasta a facut ca la numai 3 luni dupa promovarea pe Piata Principala a BVB, actiunile grupului nostru sa fie incluse in mai multi indici, printre care BET-XT, al celor mai reprezentative companii, in functie de lichiditate. In primele 9 luni ale anului s-au inregistrat 21,036 tranzactii (dintre care 10,669 dupa transferul pe Piata Principala). Volumul total tranzactionat a fost de 46.020.723 actiuni BNET, ceea ce reprezinta 21% din total (incluzand numarul de actiuni dupa majorarile de capital cu aporturi si actiuni gratuite) iar valoarea totala tranzactionata a fost de 44.231.834,51 lei.

Unul dintre avantajele pe care includerea in indicele BET-XT il poate aduce este diversificarea bazei de actionari. Daca la adunarea generala din aprilie aveam 1.413 actionari, la 30 septembrie numarul acestora crescuse la 2.200, printre care 8 fonduri de investitii / pensii.

Sunt mai bine de 6 luni de cand actionam intr-o piata total diferita de cea pe care o stiam si pentru care ne pregatisem la inceput de an 2020, ceea ce specialistii denumesc Economia Low Touch. Economia Low Touch se referă la modul în care companiile din întreaga lume au fost forțate să funcționeze pentru a avea succes ca rezultat al Covid-19. Cel mai bun mod de a-i defini semnificația este de a enumera principalele sale caracteristici de până acum. Pentru a atenua riscurile pentru sănătate, companiile au fost forțate să se adapteze la politici stricte, inclusiv interacțiuni slabe, adunări limitate, restricții de călătorie etc. Mai multe reactii pe piețele globale pot fi văzute deja. Acestea includ schimbări în comportamentul consumatorilor, noi reglementări și întreruperi ale lanțului de aprovizionare.

Experții medicali și liderii de afaceri presupun că Covid-19 va influența direct economia cel putin până la sfârșitul anului 2021.

Tot mai multe studii de piata, efectuate in aceste luni privind impactul Covid-19 asupra mediului de business din Romania, au scos in evidenta ca un procent de peste 50% dintre companii sunt fie sever impactate (sectoare intregi intrerupand partial sau chiar total activitatea economica) fie estimeaza scaderi ale veniturilor in 2020 cu valori procentuale intre 10 si 20% fata de anul 2019. In acelasi timp, peste 1 milion de oameni si-au pierdut locul de munca cu precadere in sectoarele cele mai afectate de impunerea masurilor de reducere a raspandirii virusului.

O analiza publicata de o publicație românească renumita arata ca desi industria de IT din Romania a avut o evolutie pozitiva (de asteptat) fata de restul economiei – inregistrand o crestere de 12% fata de anul anterior – grupul nostru a continuat sa creasca mult peste aceast ritm, la perioada comparabila cresterea Bittnet era de cca. 40%.

Companiile care vor supraviețui pandemiei de Covid-19 vor fi cele care se bazează pe modele de afaceri adaptate acestui nou normal, păstrând în același timp pe toată lumea in conditii cat mai sigure posibil.

Ca pentru orice alta companie, si pentru noi a fost o perioadă plină de eforturi intensificate și de adaptare la noua realitate a muncii. Am mutat cea mai mare parte a activitatilor in spatiul online (live virtual), inca din primele zile ale lunii martie continuand sa livram sesiunile de training catre clienti din Romania cat si catre piata internationala. In acelasi timp in divizia de tehnologie activitatile care nu au putut fi livrate prin canale digitale au fost livrate tinand cont de toate masurile de protectie recomandate de autoritati.

Astfel ne-am respectat si in T3 toate promisiunile fata de clienti si nu au fost inregistrate intarzieri in livrare, dar poate cel mai important, este ca am reusit sa protejam sanatatea membrilor echipei. Pana la aceasta data niciun membru al echipei noastre nu a contactat Covid-19.

Multumim din nou pe aceasta cale tuturor colegilor pentru eforturile depuse, pentru mobilizarea de care au dat dovada, fara de care nu am putea prezenta in aceste luni rezultate deosebite. Ca si in alte rapoarte recente, reluam mesajul despre importanța existentei unui Stock Option Plan pentru motivarea și recompensarea echipelor noastre pentru a oferi rezultate îmbunătățite, an de an. Până in prezent, un procent semnificativ dintre colegii nostri, profesionisti extraordinari, fac parte din program. In acest context, consideram important sa continuam utilizarea acestui instrument, pentru ca, intr-o piata a muncii extrem de competitiva, SOP reprezinta nu doar o sansa de a alinia interesele, dar si un instrument de retentie a resursei umane.

In urmatoara perioada de 6 luni s-au conturat mai multe proiecte strategice ale grupului, beneficiind de contextul global al pandemiei de Covid-19 care a accelerat sau, pentru unii, chiar a initiat procesul de transformare digitala.

Ne referim aici nu doar la companii, categorie acoperita de catre divizia de tehnologie, ci si la persoane care, in contextul unei potentiale crize financiare, se afla in cautarea unor perspective mai bune de cariera. Aceste nevoi sunt abordate de doua dintre proiectele noastre recent lansate: DevOps Artisan si CTRL+N. Puteti citi mai multe despre aceste proiecte in capitalul urmator, care prezinta evolutia celor doua divizii in T3 2020.

In general, consideram ca, in cazul nostru, pandemia de Covid-19 este mai mult o oportunitate decat un pericol, acesta fiind momentul si sansa noastra de a iesi castigatori din aceasta perioada de turbulente. In acest context, ne uitam cu atentie la oportunitati de a ne dezvolta afacerea – fie prin proiecte inovatoare dezvoltate de echipele noastre, cum ar fi CTRL+N, fie prin M&A.

Puteti citi mai multe despre planurile noastre actuale de M&A in sectiunea urmatoare. Cu toate acestea, am dori sa subliniem ca in momentul de fata, lucram la o strategie concreta de expansiune pentru a ne atinge obiectivul de jucator reprezentativ la nivelul CEE, strategie pe care o vom prezenta actionarilor la inceput de 2021. Potrivit unui raport “Digital Challengers” al McKinsey&Company din Octombrie 2020, in primele cinci luni ale pandemiei de Covid-19, economia digitala din Europa Centrala si de Est a crescut aproape de doua ori mai rapid decat in ultimii doi ani. Avand in vedere contextul de piata si oportunitatile oferite de accelerarea economiei digitale in regiune, ne mentinem aceasta strategie si asteptam cu nerabdare sa anuntam primele tranzactii internationale in viitorul apropiat.

Am afirmat pe perioada anului 2020 ca vom relua activitatile de M&A si nu poate fi un moment mai potrivit pentru a accelera expansiunea grupului.

In acest sens, in ultimele luni am atras alaturi o echipa de consultanti de M&A si am elaborat un cadru de lucru pentru a identifica si atrage companii locale potrivite cu principiile și cultura noastra de a face business, si care vad viitorul dezvoltarii industriei intr-o maniera asemanatoare cu a noastra.

Primele rezultate concrete se vad deja, astfel ca, pentru Adunarea Generala a Actionarilor din 26 noiembrie am inclus primele proiecte de investitii pe care le tintim pentru acest an:

  • Achiziția aproape integrală a acțiunilor Equatorial Gaming pe care nu le deținem în prezent astfel încât să ajungem la o proporție de 99% din companie, cu scopul de a integra total operațiunile în zona de Bittnet Training, odată cu validarea faptului că modelul este corect și că echipa împărtășește valorile noastre; Cititi mai multe AICI.
  • Intrarea în acționariatul companiei de servicii educaționale “The eLearning Company” – ceea ce va extinde instantaneu și portofoliul de produse cu traininguri în format eLearning dar și cel de clienți, cărora le putem propune soluții mai complexe, bazate pe platfoma UXI și trainingurile noastre “core”; Cititi mai multe AICI.
  • Intrarea în acționariatul companiei “Softbinator” – o companie românească de dezvoltare software ce a avut în ultimii ani o creștere anualizată chiar mai mare decât cea a Bittnet. Această arie importantă din peisajul de servicii IT&C lipsea până acum din portofoliul nostru, și considerăm că avem o șansă bună să demarăm cu dreptul această călătorie; Cititi mai multe AICI.
  • Investiție în capitalul societății IT Prepared, care dezvoltă o platformă de tip “uber pentru suport IT”. Cititi mai multe AICI.

Aceste proiecte se incadreaza in cele doua abordari ale grupului legate de M&A: este vorba despre achizitii “bolt-on” ce vin sa consolideze activitatea grupului in domeniul Educatiei (Equatorial si The eLearning Company) dar si al Tehnologiei (Softbinator si IT Prepared), contribuind astfel la dezvoltarea portofoliului intr-un moment in care nevoia de digital skills devine tot mai mare pentru organizatiile care vor sa supravietuiasca pe termen mediu.

Studiile internationale arata o crestere a cererii de cursuri de soft skills pentru specialistii din IT si mai ales pentru team liderii din IT. Atat experienta Equatorial din punctul de vedere al continutului cat si al capacitatilor de design genereaza posibilitatea completarii ofertei pe care Bittnet Training – liderul pietei de training IT – o poate face catre clientii traditionali.

Vom repozitiona compania Equatorial ca furnizor de ”soft skills” pentru industria de IT din Romania. In momentul de fata, acest spatiu de brand nu este ocupat si vom putea astfel sa generam venituri suplimentare care pana acum nu au fost accesate nici de Bittnet Training pentru ca nu aveam produs, si nici de Equatorial pentru ca nu aveam acces la aceasta piata.

Investitia se va completa foarte bine cu produsele The eLearning Company – atat cursuri in format electronic de softskills, cat si platforma de consum tip ‘librarie’ si module de micro-learning, care, la randul acesteia, se va complementa foarte bine cu platforma UXI.

Mutandu-ne atentia la Divizia de Tehnologie, in mod deosebit catre investitia in Softbinator, despre care presa locala a scris ca ar putea fi tranzactia anului in IT-ul romanesc, aceasta ne completeaza portofoliul de produse si servicii intr-o zona care nu exista deloc in cadrul grupului.

Majoritatea proiectelor de transformare digitală presupun un mix de tehnologii, produse și powered by cloud, astfel, în noua formulă, abilitatea de a livra proiecte mai complexe pentru clienții nostri crește exponențial. Softbinator Technologies are experiență în atragerea de clienți internaționali, Bittnet are o listă impresionată de clienți locali iar cele două companii pot mixa cele două expertize pentru a extinde un portofoliu comun de clienți. Grupul Bittnet livrează soluții de infrastructură și integrare, Softbinator poate să completeze cu soluții de dezvoltare custom peste cele de integrare. Se poate crea un mix eficient de integrare și dezvoltare, prin acestă sinergie dată de livrarea completă de servicii. Softbinator Technologies a avut deja o colaborare fructuoasă cu Bittnet Training, livrând împreună traininguri custom în ultimii 2 ani, pe subiecte de mare interes precum DevOps si Agile.

Investitia in IT Prepared sau achizitia platformei lor de tip ‘uber pentru suport IT’ ar permite companiei Dendrio sa ‘fure startul’ in a oferi acest tip de servicii catre clientii grupului, la o scara mult mai mare decat pana acum.

Această expansiune și intrare în acționariatul mai multor companii din domeniul IT face parte din politica noastră de creștere, pe care am testat-o și perfecționat-o deja în ultimii ani; alături de o creștere organică de tipul 40-50% anual, extinderea continuă a portofoliului de produse, servicii și clienți poate fi făcută foarte bine și prin procese de M&A.

Conform principiilor de alocare eficientă a capitalului, am negociat cu fiecare dintre companiile în care vom intra în acționariat opțiunea de a plăti cât mai multe dintre acțiunile lor cu acțiuni Bittnet (equity swap).

Atâta timp cât evaluarea companiei noastre va fi făcută la multiplii mai mari decât cei la care se realizează investițiile, plata achizițiilor cu acțiuni BNET va genera automat creșterea valorii companiei noastre.

Dupa finalul trimestrului al treilea, dar inainte de trimiterea acestei scrisori, a fost publicat primul raport de analiza emis de analistii de la Wood&Co – una dintre cele mai prestigioase banci de investitii cu focus pe zona CEE. Analistii Wood recomanda cumpararea de actiuni Bittnet, avand in vedere un pret tinta de 0,973 lei, ceea ce reprezenta la momentul publicarii raportului Wood&Co un potential de crestere a pretului actiunii de +49,6% – aproximativ 1 leu. Cel mai important aspect subliniat de acest raport de analiză îl reprezintă confirmarea modelelor adoptate de managementul Bittnet, alinierea cu trendurile globale și atenția acordată evoluției pe termen mediu și lung, așa cum este potrivit investițiilor pe piața de capital.

Raportul integral este disponibil AICI. Menționam insa că acest preț țintă cât și recomandarea de cumpărare se bazează pe un model financiar în care a fost presupusă o creștere in medie de doar 20% anual a afacerilor noastre, ceea ce reprezintă o rată mult sub cea înregistrată până acum, de ±70% anual!

Pentru T4, actionarii nostri ar trebui sa se astepte la 3 mari evenimente. Primul ar fi aprobarea de catre ASF a documentatiei pentru derularea unei majorari de capital cu aporturi noi si tranzactionarea drepturilor de preferinta. Ca si in cazul operatiunii derulate in T1, investitorii din majorare vor avea un randament de 20%, conform formulei aprobate de AGA din aprilie 2020.

Actionarii care au investit in cadrul operatiunii similare din T1 2020 au inregistrat un randament de 29% la 30 septembrie, si de peste 50% la data publicarii prezentului raport.

Pe data de 26 noiembrie 2020, societatea noastra va derula o noua Adunare Generala a Actionarilor, tot online, ca si cea din aprilie 2020. In afara de subiectele organizatorice si cele legate de M&A descrise mai sus, o a doua arie de interes deosebit o reprezintă includerea în Actul Constitutiv a posibilității ca societatea să emită acțuni preferențiale, și aprobarea unei oferte publice de astfel de acțiuni.

Aceste acțiuni sunt instrumente hibride care aduc avantaje multiple tuturor actorilor implicați: pentru companie și actionarii existenți vom putea întări situația financiară – atrăgând prin această ofertă 30 milioane lei, sumă ce ne-ar permite să rambursăm toată valoarea emisiunilor de obligațiuni (BNET22, BNET23, BNET23A, BNET23C).

Aceasta ar conduce pe de-o parte la eliminarea totală a gradului de îndatorare, și la eliminarea costului cu dobânzile, permițându-ne să publicăm situații financiare care să reflecte mai bine profitabilitatea activității curente. În schimb, sumele cash care erau folosite anterior pentru plata dobânzilor ar putea fi folosite pentru plata de dividende către deținătorii de acțiuni preferențiale.

Astfel, societatea noastră va înregistra aproximativ aceeași situație financiară (plățile de dividende ar fi puțin mai mici decât actualele plăți de dobânzi), în schimb profitabilitatea netă ar fi semnificativ îmbunătățită, ceea ce ar putea avea un efect pozitiv asupra prețului acțiunilor BNET.

Nu in ultimul rand, in cadrul acestei adunari generale se va ratifica si procedura de implementare a Hotararii AGEA nr. 3 din aprilie 2020. Aceasta ratificare este esentiala pentru ca ASF sa poata elibera un nou certificat de inregistrare al valorilor mobiliare, iar actionarii care au optat pentru distributia unei noi actiuni gratuite, sa o poata primi. Va invitam deci sa participati in numar cat mai mare la procesul de vot online, care se va desfasura pe durata mai multor zile, si care va solicita o alocare de timp de sub 10 minute, pentru a ratifica aceasta procedura.

Convocatorul complet, dar și documentele suport pentru AGA, cât și detaliile despre conexiunea online pentru Adunarea Generală, sunt disponibile la această adresa:

https://investors.bittnet.ro/ro/intalniri-ale-actionarilor/aga-26-noiembrie-2020/

Ca întotdeauna, va stăm la dispoziție pentru întrebări la adresa investors@bittnet.ro.

Mihai Logofatu,
Fondator si CEO Bittnet Group