Punem la dispozitia investitorilor raportul trimestrial Q1 2021, sub forma de pagina web, usor de urmarit si navigat, doar la sectiunile relevante pentru fiecare cititor. Folositi Meniul din dreapta pentru a naviga intre sectiunile raportului!

Va invitam sa ne transmiteti parerea dvs. despre acest format de raportare la adresa de email investors@bittnet.ro.

Scrisoare de la CEO

În perioada de 12 luni încheiată la 31 martie 2021 veniturile consolidate ale grupului au crescut cu 5%,  până la 108 milioane lei, în condiții de marja brută totală similară (20 milioane lei). Combinația acesteia cu evoluția statică a cheltuielilor de vânzare și administrative, și o evoluție pozitivă a altor venituri a generat o creștere cu 13% a profitului operațional, până la 2,6 milioane lei vs 2,3 milioane lei în perioada anterioară. Reducerea semnificativă a cheltuielilor financiare (minus 22%), însoțită de evoluția pozitivă semnificativă a veniturilor financiare (plus 66%) generează pentru această perioada un profit brut cu 2,6 milioane lei mai mare decât in perioada anterioară (1,1 milioane lei profit versus o pierdere bruta de 1,5 milioane lei anterior).

Sume în Lei

An încheiat la 31.03.2021 An încheiat la 31.03.2020

YoY

Venituri din contracte cu clienții 108,405,167 103,025,536 5.20%
Marja brută 20,327,093 20,526,079 -1.00%
Alte venituri 456,452 77,268 490.70%
Costuri de vanzare/distributie -7,787,468 -7,705,363 1.10%
Cheltuieli administrative -10,405,971 -10,601,231 -1.80%
Profit Operational 2,590,106 2,296,753 12.80%
Castig/(pierdere) titluri puse in echivalenta 166,585 -149,137 211.70%
Rezultat financiar -1,639,121 -3,687,031 55.54%
Profit brut 1,117,571 -1,539,415 172.60%
Impozit pe profit -425,060 183,307
Profit net, din care: 692,510 -1,356,108 151.10%
Profit net atribuibil societatii mama 602,966 -1,606,559 137.50%
Interese care nu controlează 89,545 250,451 -64.20%

Astfel, schimbările operaționale pe care le descriem in continuarea acestui document au început sa genereze rezultate mai repede decât ne așteptam, reducând astfel încât riscul de a înregistra o scădere a veniturilor pe măsură ce noile sisteme si abordări încep sa funcționeze. Ca dovada, veniturile si marja bruta generate in perioada sunt similare cu perioada de 12 luni anterioara – noul nostru ‘go-to-market’ funcționează.

Profitabilitatea sporita la nivel de profit brut (si net) este data de îmbunătățirea semnificativa a rezultatului financiar, ceea ce ne reîntărește ideea derulării unei oferte publice de acțiuni preferențiale, care ar elimina costul cu dobânzile, permițând astfel grupului să înregistreze un profit brut mult mai apropiat de cel operațional.

Anul 2021 a debutat sub semnul relansării economice atât pe plan local cât și pe plan internațional; pe plan local, perspectivele de țară sunt încurajatoare, Uniunea Europeană prognozează o creștere a PIB de 5,1% în 2021,  ceea ce transmite un mesaj de încredere si optimism către toate industriile, și mai ales către antreprenorii și managerii români.

Studiul Confidex pentru T4 2020,  publicat de Impetum Group, care a analizat peste 700 companii cu afaceri de peste 1 milion euro, arată o atenție sporită acordată digitalizării, investițiilor pentru creșterea productivității, dar și implementarea deja a telemuncii în proporție de 50% – în cazul a mai mult de jumătate dintre companii.

Conform semnalelor pe care le primim din piață suntem încrezători că în 2021 lucrurile vor evolua diferit în sens pozitiv față de anul 2020 și, de asemenea, diferit față de modul în care se desfășurau anterior anului 2020. Anterior declanșării pandemiei am operat cu o serie de premise și cu un anume fel de a face business care a fost semnificativ schimbat in ultimele luni iar noua realitate, cea a economiei tot mai digitale, nu mai poate fi contestată de nicio organizație care vrea să existe și să continue sa fie relevantă pe piața pe care acționează. Credem ca întreaga industrie de IT a câștigat un avans considerabil, lucru dovedit de interesul major al companiilor românești de a accesa fondurile de digitalizare puse la dispoziție de guvern. Privind din altă perspectivă, contribuția industriei IT la PIB a depășit pragul de 7% în anul 2020 ceea ce confirmă proiecțiile anterioare. În următorii ani se așteaptă ca industria de IT&C să contribuie cu peste 10% la PIB.

Am constatat în ultimele luni cum conversațiile cu clienții noștri au evoluat de la ideea de “supraviețuire” către ideea de “construcție în noua realitate”, interesul pentru reinventare digitala ocupând practic cea mai mare parte a timpului. Clienții înțeleg tot mai bine că investițiile în tehnologie reprezintă o șansă unică pentru a se reinventa și își regândesc planurile și bugetele pentru asta.

Fiecare treaptă de maturitate digitală înseamnă o performanță financiară mai bună, posibilitatea de a obține eficiență și control operațional și un grad de satisfacție mai ridicat din partea clienților. De aceea, pe măsură ce rezultatele financiare ale clienților noștri se îmbunătățesc, estimăm că interesul acestora va continuă să crească, la fel cu adopția de noi tehnologii.

În plan intern, un proiect extrem de important demarat în 2020 și pe care îl continuăm în 2021, îl reprezintă regândirea proceselor de business și modelarea platformelor IT, pentru a ne adapta la călătoria de cumpărare a clienților noștri. Acest lucru a permis o analiză și o înțelegere mai atentă a modului în care aceștia cumpără, a etapelor pe care le parcurg în procesul de cumpărare și a motivelor care îi determină să lucreze cu un furnizor sau altul. Devenim aliniați cu clienții noștri, creștem valoarea pe care o putem aduce la masă, reușind totodată să îmbunătățim parametrii de eficientă operațională (ratele de conversie de la prospecți la clienți și în final la clienți loiali și recurenți). Mai mult, această abordare ne permite să atragem într-o manieră mai structurată clienți noi în noua realitate de business (“low touch economy”).

De exemplu, tot mai mulți clienți preferă să se informeze în detaliu prin studiu individual pe internet înțelegându-și problemele, apoi identificând variantele de rezolvare și abia în ultimă fază, interacționând cu un reprezentant de vânzări de la furnizori, reducând șansa unei vânzări consultative ci mai degrabă înclinând spre o abordare tranzacțională care se traduce de prea multe ori prin competitivitate acerbă în preț. Astăzi, o oportunitate de vânzare apare într-o zonă influențată de marketing și doar ultimul pas al tranzacției presupune interacțiune umană. Este doar un exemplu că felul în care ne vom servi clienții de acum încolo se schimbă esențial iar toate schimbările de organizare implementate în plan intern în ultimele 6 luni se aliniază cu această nouă realitate de business.

Țintim o creștere profitabilă, sustenabilă și accelerată și asta se poate obține prin focus pe segmentele de clienți unde deja avem o rată de câștig mare, corelată cu un procent de profitabilitate mai ridicat.

Reinventarea modelului de business la nivelul fiecărei organizații în parte, urmărind și adaptând modele de succes ale companiilor de tip SaaS (subscription based, Software as a Service) a condus la multiple schimbări în felul în care prospectăm noi clienți, în felul în care îi servim și ne asigurăm că le livrăm ceea ce își doresc, iar în final, în felul prin care îi transformăm în clienți loiali și recurenți. Upgrade-ul platformelor IT pentru a urmări aceste procese a demarat în 2020 și va continua și în 2021, având ca obiectiv integrarea, automatizarea si posibilitatea de a susține “end-to-end” aceasta abordare de piață.

Pornind de aici, schimbările se propagă către echipa de marketing asupra priorităților și instrumentelor adoptate dar și către echipa de business development sau chiar către apariția unor echipe noi și dedicate de customer succes.

O atenție sporită a fost îndreptată către atragerea și dezvoltarea capitalului uman activând într-un business de servicii în care valoarea capitalului uman este esențială pentru succesul pe termen mediu.

Astfel am regândit felul în care atragem, recrutăm și facem onboarding pentru noii colegi astfel încât să creștem gradul de apartenență la valorile de business în care credem. Folosind experiența extensivă a Equatorial am demarat începând cu 2021 o academie de management și leadership internă pe baza căreia, vom construi abilități cheie la nivelul întregii organizații oferind trasee de dezvoltare în carieră celor mai buni dintre colegii noștri. Fara o structura de middle management profesionalizata nu se poate sustine o crestere accelerata.

Schimbările despre care am povestit au scopul de a pregăti grupul Bittnet pentru următorii ani și pentru a susține viziunea de a deveni un jucător regional de digitalizare pentru companiile de dimensiuni medii din CEE. În cadrul evenimentului dedicat investitorilor (https://www.youtube.com/watch?v=h7u0H1VkL7Y), desfășurat conform tradiției în data de 15 aprilie, am povestit pe larg despre planurile și prioritățile pe care le avem în fiecare dintre cele 2 divizii invitând alături de noi și reprezentanții companiilor în care am făcut ultimele investiții – eLC, Softbinator, Servodata.

La momentul trecerii pe Piața Principală în iunie 2020, am promis acționarilor că grupul Bittnet va derula afaceri de 100 milioane EUR în următorii 4 ani iar aceste ambiții se bazează și pe investiții de tip M&A, nu doar pe creșterea organică. De aici rezultă și preocuparea sporită din ultima perioadă pentru această activitate.

În decursul trimestrului 1 am finalizat investițiile în companiile The e-Learning Company dar și Softbinator Am anunțat în premieră primul proiect de investiție în CEE în compania Servodata care își desfășoară cu succes de peste 25 de ani activitatea pe piețele din Cehia și Slovacia.

Așa cum arată raportul Digital Challengers elaborat de McKinsey, regiunea CEE are un potențial suplimentar de creștere digitală, iar România are un rol considerabil în acest context. Suntem printre liderii regionali în ceea ce privește infrastructura digitală și accesibilitatea acesteia. Avem un ecosistem tehnologic vibrant, în care se regăsesc doi unicorni, o plajă mare de talente și un procent semnificativ de utilizatori ai serviciilor digitale. Vrem să beneficiem cât de mult putem de pe urma acestei poziții, prin accelerarea proceselor de M&A.

Alături de echipa de consultanți continuăm să derulăm o activitate susținută atât pe plan local dar și la nivel de CEE pentru a identifica organizații relevante pentru obiectivele comunicate de creștere și speram ca, până la finalul trimestrului 2 să putem raporta noi tranzacții.

Pentru Bittnet anul 2020 a marcat finalul unei decade în care compania a crescut de peste 50 de ori, devenind lider de piață pe majoritatea segmentelor pe care activează, dar și prima companie de IT listată la BVB. Începând din iunie 2020 acțiunile noastre sunt tranzacționate pe Piața Principală a bursei și facem parte din indici relevanți precum BET-XT.  La începutul anului 2021, FTSE Russel a anunțat includerea acțiunilor BNET în doi indici globali de acțiuni tip „micro-cap”.

Valoarea totală a transferurilor in ultimele 12 luni încheiate 31.03.2021 a depășit 64 milioane lei (peste 77 milioane acțiuni tranzacționate). Dintre acestea, 27,577,422 acțiuni (adica 11% din numărul total ) au fost tranzactionate in ultimele 3 luni.

Capitalizarea de la finalul perioadei de raportare a urcat până la 172 milioane de lei, în creștere cu 78% față de 31.03.2020. Investitorii care nu au tranzacționat drepturile BNETR08, ci le-au subscris în majorarea de capital derulata in Q1 2021, au realizat un randament „instantaneu” de 18%.

Suntem  încrezători în rezultatele pe care le-am prezentat astăzi, atât prin comparație cu anii anteriori cat si prin raportare la țintele propuse pentru întreg anul 2021.

Ca întotdeauna, rămânem deschiși să primim feedback-ul vostru sau să răspundem la orice întrebări, la adresa de email investors@bittnet.ro.

Mihai Logofătu,
Cofondator și CEO Bittnet Group