3.3. Prezentarea şi analizarea evenimentelor, tranzacţiilor, schimbărilor economice care afectează semnificativ veniturile din activitatea de bază. Precizarea măsurii în care au fost afectate veniturile de fiecare element identificat. Comparaţie cu perioada corespunzătoare a anului trecut.

Conform indexului DESI , realizat de catre UE  inca din 2014 si care masoara gradul de digitalizare al companiilor si economiilor europene Romania se claseaza pe locul 26 din 28 de tari membre ceea ce inseamna ca avem de parcurs un drum lung pentru a pentru a recupera decalajele fata de media europeana.  De aceea am afirmat public in mai multe randuri ca „infrastructura digitala” ar trebui sa devina o prioritate nationala pentru orice Guvern pentru a sprijini relansarea economica si pentru a transforma Romania intr-o putere economica europeana.

Cele mai bune rezultate sunt inregistrate în dimensiunea Conectivitate, datorită utilizării ridicate a benzii largi de foarte mare viteză și disponibilității ample a rețelelor de foarte mare capacitate fixe, în special în zonele urbane. Cu toate acestea, digitalizarea economiei a rămas în urmă, în condițiile în care aproape o cincime dintre români nu au utilizat niciodată internetul și mai puțin de o treime au competențe digitale cel puțin elementare.

România se situează pe locul 27 din cele 28 în ceea ce privește capitalul uman, stagnând în această privință comparativ cu anul precedent. Nivelurile competențelor digitale cel puțin elementare și al competențelor cel puțin elementare în materie de software situează România pe locul 27 în rândul statelor membre ale UE. Mai puțin de o treime dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani au competențe digitale cel puțin elementare (58% la nivelul UE în ansamblu), în timp ce 35% au competențe cel puțin elementare în materie de software (față de o medie a UE de 61%). În ceea ce privește competențele digitale peste nivelul elementar, România se situează pe ultimul loc în UE, cu doar 10% dintre persoane.

România se situează tot pe locul 27 si în ceea ce privește integrarea tehnologiei digitale de către companii, cu mult sub media UE. Spre exemplu, 23% dintre întreprinderile din România fac schimb electronic de informații (sisteme ERP), în timp ce doar 8% utilizează platformele de comunicare socială (media UE: 25%). S-a înregistrat o ușoară îmbunătățire a ponderii IMM-urilor care fac vânzări online, de la 8% în 2017 la 11% în 2019, dar aceasta rămâne cu mult sub media UE de 18%. Din ce în ce mai multe IMM-uri își vând produsele online în afara țării, dar această situație se aplică doar pentru 6% din numărul total de IMM-uri, comparativ cu o medie a UE de 8%. Utilizarea serviciilor de tip cloud public este de doar 7% in timp ce media europeana se situeaza la 18%.

Pornind de la aceste decalaje, la nivelul grupului Bittnet am demarat o serie de initiative care vizeaza atat dimensiunea capitalului uman cat si pe cea a integrarii tehnologiei digitale de catre companii. Astfel ne-am asumat ca in urmatorii 5 ani sa contribuim la reconversia profesionala a cel putin 25.000 de oameni alaturi de alte initiative pe care va invit sa le descoperiti in paginile ce urmeaza.

Principalul eveniment din semestrul 2 care a afectat activitatea de baza a companiei a fost criza generata de pandemia COVID-19 si dezechilibrul economic rezultat din perioada de lockdown si ulterior din restrictiile generate de starea de alerta.

Este un fapt binecunoscut ca bugetul de training, mai ales in Romania, este printre primele afectate de orice criza. De altfel, in urma studiului pe care l-am realizat in primele saptamani dupa declararea starii de urgenta si la care au participat peste 125 de profesionisti din L&D si HR, am putut constata ca peste 60% din respondenti au raportat inghetarea bugetelor de training si peste 40% au declarat ca training-ul nu este o prioritate pentru business in perioade de criza. La modul general, am observat din partea clientilor nostri o abordare precauta si rezervata in ceea ce priveste continuarea proiectelor de training, o mare parte din ei mutand implementarile in trimestrul 4 al anului.

Impactul asupra diviziei de Educatie a fost diferit daca ne uitam la cele doua companii. In cazul Bittnet Training exista obisnuita livrarii programelor in format live-virtual (programele de training IT avand in mod uzual o componenta mare de predare)  si atunci ne-a fost destul de usor ca intr-un termen foarte scurt sa mutam intreaga activitate in on-line.

In schimb activitatea Equatorial a fost foarte serios afectata de aceasta schimbare din piata, pentru ca livrarea trainingurilor de soft-skills se facea exclusiv in sala de clasa. Practic, in martie si aprilie, echipa Equatorial a trebuit sa construiasca de la zero programele de training pentru mediul online, sa invete sa foloseasca platformele Webex, Teams si Zoom si sa invete sa livreze live-virtual, activitate care necesita un set complet diferit de abilitati.

Actiunile pe care le-am initiat ca raspuns la aceasta situatie s-au axat pe cateva directii care credem ca ne vor ajuta sa depasim acest moment dar poate mai important decat atat sa reconfiguram organizatia pentru ceea ce specialistii numesc “the new low touch economy”

  1. Am redimensionat si realocat bugetele de marketing catre un proiect de “inbound marketing” care are si o importanta componenta soft atasata si care a inceput deja sa dea rezulate in privinta generarii de trafic pe site-uri si lead-uri de vanzari
  2. Am lansat un proiect de reconfigurare a modelului de vanzare in asa fel incat sa-l facem mai simplu, mai rapid si mai accesibil pentru clienti, cu obiectivul de a creste volumul vanzarilor
  3. Am lansat un proiect de vanzare catre piete internationale in cadrul Bittnet Training, tintind mai ales pietele si companiile mai putin afectate de criza
  4. Am finalizat si lansat jocul de invatare Bona Fides Agency care are un model economic bazat pe subscriptie si am intensificat eforturile de vanzare pentru jocul VRunners in asa fel incat sa crestem componenta online din oferta Equatorial
  5. Am construit si finalizat in proportie de 80% un proiect amplu de reconversie profesionala catre industria de IT, capitalizand pe oportunitatea generata de somajul ridicat pe de-o parte si de cererea de pozitii “entry level” in IT pe de alta parte

În mod evident și divizia de tehnologie resimte impactul evenimentelor legate de pandemia COVID-19. Credem că pe termen scurt (până la finalul 2020) vom vedea o accelerare a procesului de digitalizare a companiilor, cu un potențial de menținere a acestei direcții și pentru 2021 – conform studiului realizat de către Bittnet peste 67% din companiile intervievate declarând că vor păstra soluțiile implementate pentru facilitarea lucrului la distanță și după depășirea crizei. Cu toate acestea, credem că abilitatea companiilor de a reacționa în fața prezentei crize sanitare și a posibilei unde de șoc ce ar putea urma (criză economică) este relativ restrânsă, riscul unei contracții a pieței de IT pentru 2021 fiind unul extrem de real.

Pe perioada primului trimestru al 2020 câteva direcții de evoluție în piața în care activăm:

  1. Intensificarea cererilor legate de lucru la distanta, disponibilitatea resurselor (systems & data availability) și eficientizare operațională – inclusiv o creștere a interesului pentru securizarea sistemelor. În acest context există o presiune în zona operațională pentru echipele Dendrio și Elian pentru a prelua acest flux adițional și pentru a menține constant (sau crește) fluxul de livrare a proiectelor.
  2. Bugetele alocate proiectelor IT – atât în cadrul companiilor private cât și în cazul entităților de stat – au fost executate cu abateri reduse față de planificările inițiale. Cu toate acestea alocarea de noi bugete (generarea de noi proiecte – cu impact in S2 2020) se produce cu mai multa dificultate, companiile concentrându-se pe soluțiile care permit reducere de costuri/ reducerea riscurilor de operare, consolidarea operațiunilor în noul context (accent pe interacțiuni la distanță atât pentru membrii echipelor dar si în relația cu clienții și partenerii)
  3. Cum era și de așteptat, companiile mici și medii resimt mai acut această perioadă, ca urmare a lipsei competențelor și a platformelor digitale dar și a accesului mai dificil la know-how și finanțare.

Pe perioada S2 2020 evoluția pieței de tehnologie va fi semnificativ influențată de evoluția crizei sanitare dar și de modul în care planul de măsuri lansat de guvern va fi implementat. Programele IMM Invest si Granturile nerambursabile acordate IMM-urilor pot atenua aceste efecte dacă sunt derulate eficient iar fondurile ajung în timp util la beneficiari.

Printre măsurile pe care divizia de tehnologie a grupului Bittnet le va pune în practică în perioada următoare – pentru a diminua efectele volatilității curente și pentru a pregăti o creștere sustenabilă pe termen lung amintim:

  1. Intensificarea digitalizării procesului de vânzări – atât la nivel de platforme operaționale cât și la nivel de structura a echipelor
  2. Concentrarea pe soluții flexibile din punct de vedere financiar și operațional (OPEX/CAPEX) care permit creșterea rezilienței clienților noștri în fața unor astfel de situații de criză
  3. Consolidarea parteneriatelor existente și dezvoltarea de noi parteneriate pentru a crește nivelul de digitalizare al companiilor din România, atât în planul infrastructurii IT cât mai ales în zona de aplicații de business și date.
  4. Intensificarea proceselor de vânzare și livrare împreună cu companiile din grup