Divizia de Educație în 2020

Dan Berteanu, Vicepreședinte pentru Educație în cadrul Bittnet Group

Divizia de Educație a avut un 2020 marcat de impactul reducerilor sau înghețărilor de bugete de training de la o mare parte din clienții noștri tradiționali. Impactul acestor reduceri s-a resimțit diferit în cele două companii, Bittnet Training înregistrând o scădere minoră de 6% a cifrei de afaceri față de 2019, față de Equatorial care a înregistrat o scădere semnificativa de 60%.

Winston Churchill este creditat cu replica ”Never let a good crisis go to waste” și asta este ceea ce am încercat să facem și noi pe tot parcursul anului 2020. Adică ne-am concentrat pe elementele pe care le putem controla și anume:

 

  1. îmbunătățirea eficienței operaționale a business-ului, crescând marja brută la 64% în cazul Bittnet Training și la 60% în cazul Equatorial;
  2. generarea de proiecte noi care să ne crească sursele de venituri în viitor, începând abordarea structurată a piețelor internaționale prin proiectul DevOps Artisan și a canalului de parteneri, intrând pe piața de reconversie profesională în IT prin proiectul CTLN+N și achiziționând o participație în The e-learning Company, companie care are exclusivitatea folosirii conținutului SkillSoft, cel mai mare producător de e-learning din lume;
  3. restructurarea echipelor și regândirea procesului de business într-o abordare mult mai specializată și orientată pe procesul de cumpărare (Buyer Journey).

Această criză, pe lângă faptul că ne-a testat la maxim reziliența și capacitatea de efort, ne-a ajutat să ne redescoperim ca echipă și să întărim camaraderia și relațiile dintre noi. Adăugând nevoia de dezvoltare a abilităților digitale și umane pe care majoritatea organizațiilor au conștientizat-o odată cu criza, avem încredere că următorii 3-5 ani vor fi prolifici pentru divizia de Educație, și vom relua procesul de creștere sustenabilă pe care l-am avut până anul trecut.

31/Dec/20 31/Dec/19 Evolutie
Venituri din contracte cu clienții 12,040,619 12,830,590 -6.2%
Costul vânzărilor (4,799,648) 5,618,785 -14.6%
Costul vânzării mărfuri/materiale (878,855) ( 967,339) -9.1%
Resurse Umane (3,920,793) (4,651,446) -15.7%
Marja bruta 7,240,971 7,211,805 0.4%
Alte venituri 301,070 503,815 -40.2%
Cheltuieli de vânzare/distribuție ( 2,709,403) ( 1,909,224) 41.9%
Resurse Umane (2,135,742) (1,532,266) 39%
Publicitate ( 573,661) ( 376,958) 52%
Cheltuieli administrative

Dintre care:

(2,853,647) (3,472,371) -17.8%
Resurse Umane ( 1,232,384) (1,132,317) 8.8%
Cheltuieli de deplasare si transport ( 7,476) ( 41,327) -81.9%
Amortizare (665,063) (1,105,193) -39.8%
Alte servicii terți ( 406,643) (433,483) -6.2%
Ajustări creanțe ( 112,459) 75,482 -249.0%
Diverse ( 235,170) (489,880) -52.0%
Profit Operațional (EBIT) 1,978,991 2,334,025 -15.2%

                       Cristina Rațiu           

        Cristina Rațiu, CEO BITTNET TRAINING

DevOps Artisan

  • am semnat cu furnizorul global PearsonVue un contract pe o durată inițială de 3 ani de producție și distribuție examene de certificare. Începând cu decembrie 2020, 3 dintre examenele de nivel Associate vor fi disponibile pentru programare pe site-ul oficial PearsonVue, atât în centrele fizice de testare acreditate cât și în sistem de proctoring online.
  • primele 3 examene nivel Associate din proiect au fost create si lansate, acestea putând fi programate cu susținere în centru de testare acreditat dar și în sistem de proctoring online prin intermediul pearsonvue.com
  • am început construcția și dezvoltarea canalului de parteneri DevOps Artisan dar și a identității de vendor a brandului astfel ca, la finalul anului 2021, prin intermediul platformelor 3rd party, fiecare partener din canalul DevOps Artisan va putea acredita traineri, comanda manuale și laboratoare de curs și livra în limba locală.

Proiectul CTRL+N

  • a fost lansat oficial în decembrie 2020 și ne-am asumat misiunea ca în 5 ani, acest proiect să sprijine dezvoltarea a peste 25.000 de profesioniști în piața IT din Romania.
  • proiectul este unul gândit a fi scalabil printr-o livrare asincronă și este accesibil în format on-demand, oferă suport Q&A și întâlniri virtuale sau live, conectând participanții cu instructorii din program.
  • prețul programului este extrem de accesibil iar, prin sistemul de burse sponsorizate de partenerii programului ne propunem să sprijinim participanți cu abilități potrivite, dorința de perfecționare și seriozitate dar care nu și-l permit financiar.
  • programul are în prezent 30 de lecții lansate, 82 de participanți înrolați, și peste 30 de burse oferite, alte 50 de burse fiind deschise în luna ianuarie ce vor fi alocate conform proceselor de selecție derulate.
  • au fost lansate primele 4 trackuri de specializare iar în decembrie, primul partener major oficial al programului Microsoft Romania, a sprijinit dezvoltarea programului Azure Technician dar și a unor module de Digital Transformation.

Campania Microsoft:

  • cel mai mare vendor din portofoliul Bittnet Training, și-a menținut poziția de vendor de top și în 2020 și prin proiectele majore de skilling și certificare în Microsoft, Bittnet ocupă locul 1 în ecosistemul de parteneri Microsoft de educație locali.
  • zona de cloud skilling a fost atenția majoră a anului 2020 când, iar prin intermediul campaniilor de skilling derulate global, la Bittnet Training, peste 750 de participanți au beneficiat de suport in training și certificare.
  • ca parte din Leading Learning Partners Association, 2020 ne-a adus global, titlul de Microsoft Learning Partner of the Year, recompensând investiția si realizările majore pe care fiecare din reprezentații locali LLPA (Bittnet in Romania) le-a avut în zona de cloud skilling.

Alți vendori:

  • în 2020, prin reorganizarea globală a vendorului Oracle, Bittnet a primit licența de Oracle University Authorized Partner, integrându-se într-un nou model de livrare lansat de Oracle University, mai avantajos din punct de vedere revenue și margin și mai flexibil din punct de vedere organizare proces de sales și delivery.
  • în 2020 am început construcția soluțiilor de livrare proprii în zona de cybersecurity și am adăugat în portofoliul de produse programe de training de la CompTIA și EC-Council, cei mai mari furnizori acreditați de programe de training și certificare în zona cybersecurity.
  • în ceea ce priveste vendorul Amazon Web Services (AWS), în 2020 prin intermediul programelor de finanțare susținute de acesta, peste 128 de participanți cu status de partener AWS au participat la programe de skilling si certificare AWS. Urmărind nevoia de identificare corectă, de a analiza și raporta nevoia de învățare din companii, în 2020 am lucrat cu vendorul sa poziționăm un tool nou construit cu focus in “Learning Need Analysis” în organizațiile care folosesc tehnologie AWS.

Delivery:

  • am continuat dezvoltarea și îmbunătățirea platformelor de LMS și content repository (Open EdX) și integrarea acestora cu sistemul intern de CRM
  • Deși a fost un an pandemic, în care toată activitatea diviziei de training si toate livrările de clase au fost în format Live Virtual, am livrat în total 326 de clase de training cu 3700 de participanți la cursuri. Spre comparație, în 2019 am avut 367 de clase cu 3850 de participanți.
  • Pandemia a determinat mutarea claselor în format Live Virtual astfel că, dacă în 2019, doar 30% din clase erau livrate în acest format, în 2020 acest procent a urcat la 85%

Cele mai vândute produse de training IT, cu vânzări de peste 200 mii lei, sunt reproduse în continuare:

                          

            Diana Rosetka, CEO EQUATORIAL

Activitatea de început de an s-a concentrat pe implementările tradiționale în sala de clasă, ajungând la un număr de 46 de zile de training până la jumătatea lunii martie și intrarea în lockdown.

În celelalte 9 luni ale lui 2020, activitatea Equatorial s-a concentrat pe următoarele direcții:

  • Digitalizarea programelor de învățare
    • Creare de conținut digital: Portofoliul la finalul lui 2020 totalizează 32 de tematici de soft skills provenite din transferul programelor offline in online la care s-au adăugat cele create direct pentru livrare virtuală, adaptate la noile cerințe.
    • Extinderea utilizării platformei de game based learning VRunners: Unul din cele 5 proiecte gamificate cu VRunners în 2020 candidează la Gala Premiilor de Excelență in Resurse Umane 2021, organizată de HR Club.
  • Dezvoltarea expertizei digitale a trainerilor Equatorial: Am pregătit echipa de traineri pentru a implementa conținutul digital în platformele de training on-line Webex Training și Zoom.
  • Lansarea jocului Bona Fides Agency: Jocul antrenează și dezvoltă abilități cognitive precum gândire critică, rezolvarea problemelor, luarea deciziilor, gândire logică și gândire creativă, abilitați esențiale in contextul avansului tehnologic si al transformării digitale, accelerate în mod neașteptat de pandemie. În primele săptămâni de la lansare, in aplicație si-au făcut cont 574 de jucători, in timp ce site-ul a fost vizitat de 1791 de persoane, dintre care 21,79% au fost din alte țări, fără ca jocul sa fie promovat activ în afara României.
  • Înțelegerea impactului crizei pandemice asupra pieței și comportamentului clienților și participanților
    • Cercetare de piață: Pentru a înțelege cum va arăta în viitorul apropiat dinamica pieței pe care o servim, în prima jumătate a anului 2020 am derulat alături de Bittnet Training un studiu de piață privind impactul COVID-19 asupra proceselor de învățare și dezvoltare în companiile din România.
    • Cafeneaua L&D: Am inițiat și derulat o serie de întâlniri virtuale cu reprezentanți ai funcțiunii de L&D din 30 de companii multinaționale, întâlniri care au permis invitaților sa facă schimb de informații si idei, împărtășind provocările cu care s-au confruntat și soluțiile pe care le-au găsit pentru a răspunde acestor provocări într-un timp scurt.
    • Interviuri definire buyer persona: Pentru recalibrarea abordării de piață, am intervievat clienți pentru a le înțelege provocările si preferințele în a accesa soluții care sa răspundă acestora. Concluziile s-au concretizat in modificări de structură internă și proces de relaționare cu clientul.
  • Repoziționare strategică Equatorial: Am creionat strategia de poziționare a Equatorial ca partener in educație specializat în dezvoltarea de human skills pentru profesioniștii din tehnologie și am derulat interviuri de definire a learner persona pe acest segment. Pe baza concluziilor din etapa anterioara, am realizat un draft al traseelor si experiențelor de învățare. Am testat abordarea schițată sub forma de mock-ups; am integrat feedback-ul în vederea pregătirii conținutului pentru etapa pilot, ce se va derula în T1, 2021.
  • Proiect strategic ANIS – fonduri europene – 2020 – 2021: Obiectivul general al proiectului îl constituie îmbunătățirea nivelului de cunoștințe/competențe/ aptitudini în domeniul tehnologiei informațiilor a angajaților din IMM-urile având ca obiect de activitate tehnologia informațiilor și a comunicațiilor.

                                  

       Adrian Călin, CEO The e-Learning Company

Anul 2020 a adus pentru The e-Learning Company o dublare a cifrei de afaceri față de 2019 și o creștere de peste 5 ori a profitului raportat tot la 2019. Motivele creșterii au fost multiple și, deși e-learning-ul a fost un domeniu privilegiat în pandemie, bazele creșterii au fost puse încă din 2019 de la decizia The e-Learning Company de a investi în conținut video localizat în limba română de la Skillsoft. Astfel, la finalul lui martie 2020 erau disponibile în catalogul nostru 550 de module de curs, din care, 526 de module de curs Skillsoft localizate în limba română și 24 de module de curs de învățare a limbii engleze.

Așadar, momentul în care catalogul a fost finalizat a coincis cu începutul lockdownului și, deci, a începutului utilizării cursurilor online în locul cursurilor în clasă. În contextul în care, în noiembrie 2019, când nu se anticipa apariția pandemiei, The e-Learning Company a fost selectată să ofere servicii e-learning pentru băncile membre CPBR începând cu finalul lunii martie 2020, o parte din creștere s-a datorat începerii acestui proiect iar o altă parte s-a datorat clienților care, în pandemie, au căutat soluții e-learning pentru a compensa lipsa cursurilor în sală.

În 2020, o serie de clienți au ales să treacă la conținutul în forma e-learning fără să aibă și platforme de tip LMS, ceea ce a făcut ca platforma proprietară iKnowLMS să fie solicitată împreună cu catalogul de cursuri Skillsoft în limba română. Decizia de a avea, pe lângă conținut, și o platformă de tip LMS ușor de utilizat a fost una strategică încă de la apariția The e-Learning Company astfel încât, în anul 2020, am ajuns la aproximativ 45.000 de utilizatori ai platformei iKnowLMS.

De notat că rata de accesare a cursurilor și a platformei iKnowLMS a crescut de la o medie de 10% în anii anteriori la aproximativ 20% pentru cursurile din catalogul de cursuri și o rată de accesare de peste 90% a platformei pentru clienții care adaugă programe personalizate în platformă.

Față de alți ani, 2020 a mai adus și o creștere a sumelor din contracte cu clienți externi, aproape 20% din venituri fiind generate de acești clienți. Serviciile au fost împărțite între cursuri proprietare (clienți din Olanda și Irlanda) și subscripții la produsele The e-Learning Company (clienți din Republica Moldova).

În 2020 am păstrat același număr de angajați, dar beneficiem de sprijinul colaboratorilor pe care îi activăm atunci când avem proiecte astfel încât să existe control pe cheltuieli. Pentru 2021 este posibil să creștem echipa în măsura în care creșterea cifrei de afaceri va fi mai mare.