Divizia de Tehnologie

 

30/Jun/22

30/Jun/21

30/Jun/20

 Evolutie
22 vs 21

Venituri din contracte cu clientii

58,555,925

 42,403,154

 49,635,969

38%

Venituri din prestarea de servicii

21,279,269

 9,631,810

 8,556,171

120%

Vanzarea de marfuri

37,276,656

 32,771,344

 41,079,797

14%

Costul vânzărilor

44,821,041

 35,010,905

 42,469,787

28%

Marfuri/materiale

30,968,956

 27,483,485

 36,260,772

13%

Servicii cloud

 2,654,728

 2,624,922

 2,401,940

1%

Ore-Om

 11,197,358

4,902,498

3,807,075

128%

Marja bruta

13,734,883

 7,392,249

 7,166,182

86%

Cheltuieli de vanzare/distrib.

3,854,322

 2,695,440

 2,558,771

43%

Ore-Om

 3,164,070

2,323,489

2,279,351

36%

Publicitate

690,252

 371,951

 279,421

86%

Cheltuieli administrative

5,815,412

 3,226,129

 3,058,539

80%

Ore-Om

 2,718,158

1,679,988

1,776,220

62%

Cheltuieli de depl. si transport

101,694

 37,568

 30,783

171%

Chirie sediu

293,703

 56,667

 13,341

418%

Chirie echipamente

78,150

 35,156

 122,590

415%

Materiale

169,855

 47,505

 60,684

253%

Amortizare

724,423

 653,042

 575,336

11%

Alte servicii terti

968,367

 331,473

 268,271

192%

Diverse

407,171

 256,299

 86,342

59%

Profit Operational

 4,133,458

 1,484,437

 1,564,741

178%

Concentrarea pe servicii, odată cu schimbarea mixului de companii ce compun divizia a generat o creștere a ponderii acestui tip de venituri în totalul diviziei – de la 23% la 36% (versus 17% in 2020!), ceea ce atrage o creștere a marjei brute mai accelerată decât creșterea vânzărilor. În total cheltuielile de vânzare și administrative au crescut cu o viteză mai mică decât marja brută, profitul operațional al diviziei aproape s-a triplat față de H1 2021.

Pentru Divizia de Tehnologie al doilea trimestru a marcat o perioadă de creștere – semnificativ accelerata pentru companiile cu o pondere mare de servicii (Optimizor/IT Prepared, Elian Solutions). Trendurile pe care le anunțam încă de la finalul anului trecut – cerere susținută pentru servicii în domeniul securității cibernetice, a serviciilor de management IT și în mod particular în domeniul aplicațiilor de afaceri – au continuat pe tot parcursul acestui prim semestru, companiile consemnând creșteri excepționale ale cifrelor de afaceri și a profitabilității. Dendrio Solutions continuă de asemenea atât dinamica de creștere a veniturilor la nivel de semestru cât și investițiile începute pentru consolidarea echipelor și a proceselor interne. Este relevant de menționat faptul că rezolvarea problemelor lanțurilor de aprovizionare globale întârzie să apară iar situația creată de evoluția inflației și de evoluția cursului EUR/USD pune o presiune suplimentară la nivelul pieței.

La finalul T1 2022 menționam faptul că efectele crizei geo-politice întârziau să apară. În acest moment putem observa un potențial impact asupra contractelor cu expunere pe cursul USD/EUR – în special în cadrul contractelor mari de infrastructură. De asemenea remarcăm o atenție sporită din partea clienților asupra contractelor care presupun investiții semnificative, fapt ce se traduce printr-o extindere a ciclului de vânzare în anumite cazuri.

Având în vedere atât volumul de afaceri pe care divizia de tehnologie l-a închis în S1 2022 cât și nivelul proiectelor aflate în pipeline suntem încrezători că putem atinge obiectivele asumate la începutul anului!

Servicii de Infrastructură IT complexe & Cloud

Dendrio Solutions

În T2 2022 activitatea comercială a Dendrio Solutions a fost influențată de contextul de piață deja cunoscut – provocările legate de lanțurile de aprovizionare, dar și de aspecte legate de ciclul contractual sau de evoluția cursului de schimb EUR/USD, în cazul anumitor clienți:

  • Continuarea livrării proiectelor din backlog. Aminteam la finalul 2021 faptul că activitatea Dendrio a generat un volum de 40 mil RON în proiecte câștigate în 2021 dar care urmează a fi livrate în 2022 (backlog). Pe parcursul H1 2022 am început livrarea acestor proiecte și vom continua livrarea acestora pe parcursul întregului an 2022. Deși vedem în continuare o predictibilitate redusă pe livrările de hardware (care continuă să aibă termene extrem de mari de livrare, de peste 200 de zile), în baza confirmărilor primite din partea producătorilor și în baza planificărilor de proiect existente avem convingerea că mare parte din acest backlog va fi închis până la finalul anului, aducând un impact pozitiv semnificativ atât în pentru creșterea cifrei de afaceri dar și pentru creșterea profitului operațional.
  • Aniversarea unor contracte multianuale bazate pe platformele Microsoft. În luna Iunie 2022 un număr de contracte cu o durată de viață de 3 ani au avut termen de re-înnoire (re-semnare). Din motive legate de procesele operaționale un astfel de contract de dimensiune semnificativă (peste 5M RON) a fost re-semnat cu data de începere în luna Iulie și va fi inclus în rezultatele T3 2022.
  • Impactul evoluției cursului EUR/USD. Anumite proiecte dezvoltate pentru clienți din sectorul public presupun achiziții de produse și platforme realizate în USD și revânzarea acestora la un curs calculat în EUR. În cazul acestui tip de proiecte marginea brută generată este semnificativ afectată, în anumite situații chiar ajungând la anularea procedurile datorită limitărilor bugetare.
  • Creșterea continuă. Nu în ultimul rând am continuat deschiderea unor proiecte noi atât în segmentele companiilor mari dar și în zona companiilor mici și medii, obținând o creștere a veniturilor de 10% la nivel H1 2022.
  • Proiecte cu grad de inovație. De asemenea am continuat implementarea de proiecte noi în zone inovative cum ar fi proiectul Chromosome Dynamics (CHRD) – implementarea pe platformă cloud a unui sistem de diagnosticare al culturilor bazat pe AI – proiect dezvoltat împreună cu echipa Nenos;

Deși ne așteptăm ca aceste disfuncții ale lanțurilor de aprovizionare să continue pe întreg parcursul anului 2022 și probabil și în cursul anului 2023 am inițiat anumite măsuri pentru a reduce impactul acestui fenomen:

  1. Atât echipele de vânzări cât și cele de project management și echipele operaționale urmăresc cu atenție evoluția acestor comenzi; ne concentrăm pe reducerea timpului de rezolvare al situațiilor de întârziere, când acestea apar;
  2. Realocarea unor comenzi în interiorul lanțului de distribuție pentru a scurta anumite termene de livrare;
  3. Organizarea contractelor mari în livrări parțiale (acolo unde acest lucru este posibil) pentru a reduce impactul total al unor potențiale întârzieri la nivelul companiei și pentru a minimiza potențialul impact negativ generat de variațiile de curs valutar;

Din punct de vedere operațional, am continuat inițiativele începute în primul trimestru:

  • Focus pe creșterea abilităților echipelor care interacționează cu clienții (Sales, Presales, Customer Succes). Cu ajutorul colegilor de la Equatorial Gaming a fost lansat în cadrul Bittnet Group programul MindSell dedicat dezvoltării profesionale al echipelor de vânzări și nu numai. Programul inițiat în T2 2022 se va derula pe parcursul întregului an
  • În programul de juniorat am atras la nivelul acestui semestru 4 colegi noi care au intrat deja în componența echipelor de livrare – contribuind la flexibilizarea structurii de costuri și la creșterea abilității de livrare pe termen mediu și lung
  • Procesul de vânzare la nivelul companiilor mici și mijlocii (buyer journey) începe să accelereze – la nivelul primului semestru fiind generate 764 de leaduri informaționale (doar pe procesul de marketing inbound) din care s-au obtinut 130 de leaduri calificate de catre Marketing (Marketing Qualified leads) respectiv 54 de leaduri calificate de către echipa de sales development (Sales Qualified leads), din care 12 astfel de lead-uri au fost câștigate. Impactul generat a fost de 153.000 RON margine brută adițională.

Pe termen mediu și lung vom continua să investim pe câteva direcții de dezvoltare:

  • Consolidarea echipei și a proceselor din zona Large Accounts pentru a putea diminua riscurile aferente de proiectelor complexe (prin optimizări de proces putem obține o margine adițională estimată la peste 400.000 RON)
  • Pregatirea de parteneriate strategice pentru a putea atrage proiecte finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență
  • Creșterea excelenței operaționale la nivelul procesului de buyer journey
  • Consolidarea sinergiilor la nivel de divizie/grup (creșterea numărului de proiecte cu implicarea mai multor companii din divizia de tehnologie/Bittnet Grup)

Similar și altor companii din divizia de tehnologie (GRX, iSec, Nenos, Nonlinear) compania IT Prepared (redenumită Optimizor) a intrat în componența grupului Bittnet/divizia de tehnologie în partea a doua a anului 2021 – drept urmare informațiile financiare nu au fost consolidate pentru primul semestru din 2021. Cu toate acestea dorim să prezentăm câteva direcții care fac din Optimizor o companie extrem de performantă la nivelul pieței de servicii IT:

  • Deși în România există un număr relativ mare de companii care livrează servicii de management IT, marea majoritate a acestor companii livrează fie pentru piețe externe – servicii la standarde calitative ridicate, solicitate de piețele internaționale – fie pentru piața internă – servicii la standarde semnificativ reduse față de piețele internaționale, ca urmare a lipsei apetitului clienților români pentru a plăti servicii scumpe dar calitative;
  • Optimizor livrează servicii în ambele piețe (internațional și național) și – prin automatizarea proceselor de livrare – reușește să îmbine o calitate foarte înaltă a serviciilor cu un cost accesibil clienților din România.
  • În acest sens echipa Optimizor s-a concentrat pe standardizarea și automatizarea serviciilor oferite (și a platformelor IT care deservesc aceste procese), adresând astfel și clienți din sfera companiilor mici și medii (sub 50 de angajați) adițional clienților medii și mari de pe piața din US
  • Ca urmare a acestui tip de servicii Optimizor a reușit o creștere de 220% a veniturilor la finalul S1 2022 cu o creștere de 478% a profiturilor operaționale și o dublare a echipei existente (comparat cu S1 2021).

Amenințările cibernetice pe care companiile din România dar și cele internaționale le-au observat în prima jumătate a anului 2022 au crescut constant, culminând cu o serie de evenimente ce au fost subliniate inclusiv de presa locala.

În plus, reglementările la nivel european despre care menționam și în T1 2022, respectiv verificarea identității la distanță (eIDAS), directiva NIS  dar și normele de reglementare pentru gestionarea riscurilor și guvernanța sistemelor informatice în asigurări au început să își facă simțită prezența.

În acest context cererea de servicii de securitate cibernetica a avut o creștere accentuată, cerere pe care compania GRX a reușit sa o transforme într-o creștere accelerată a tuturor indicatorilor de afaceri – cifra de afaceri, profit – în mod particular prin intermediul investițiilor în dezvoltarea echipelor operaționale.

Putem spune că la finalul primului semestru din 2022 există premisele ca anul 2022 să fie cel mai bun an din istoria companiei. Profitabilitatea a fost asigurata de productivitatea sporită observată pentru toate liniile de business de interes, respectiv audit de securitate și conformitate, consultanță și teste de penetrare.

În acest prim semestru a fost lansat și un amplu proiect de rebranding al companiei, urmând că în perioada următoare să fie lansată campania publică. Noul brandul își propune  să consolideze sub o singură entitate toate serviciile de consultanță în cybersecurity ale grupului (respectiv audit de securitate și conformitate, teste de penetrare și consultanță specifică) regrupând sub această umbrelă atât compania GRX cât și iSec.

Aplicații pentru afaceri, Software și Inteligență artificială

Acest al doilea trimestru din 2022 a fost marcat de o creștere semnificativă a performanței de afaceri și operaționale a companiei, obținând o creștere a cifrei de afaceri cu 161% față de T2 2021 (și o dublare a veniturilor la nivelul acestui semestru comparativ cu S1 2021).

Toate cele 3 componente majore ale modelului de afaceri al ELIAN Solutions au avut un ritm de creștere susținut:

  • serviciile de implementare au înregistrat o creștere de 123%;
  • volumul serviciilor de suportul a crescut cu 172%;
  • vânzarea de licențe a avut o creștere de 193% față de anul anterior.

Pentru a putea valorifica potențialul existent a fost accelerată dezvoltarea echipelor, Elian Solutions închizând T2 2022 cu un număr de 40 de colegi în echipă, față de 29 în aceeași perioadă a anului trecut:

  • Echipele s-au consolidat, fiind vizibile rezultatele procesului de recrutare cu focus pe o anumită tipologie de resurse început în 2021
  • Echipa de implementare a fost re-organizată fiind împărțită în 2 sub-echipe, fiecare cu câte un team leader dedicat venit din rândul oamenilor cu experiență în implementări;
  • Echipa de dezvoltare/programare este în prezent în formulă de 12 programatori, aproape cât echipa de implementare (care are 15 oameni)
  • A crescut și echipa de vânzări, ajungând în prezent la 3 specialiști
  • Nu în ultimul rând a fost atras un coleg nou în echipa de suport
  • De asemenea a fost adăugată o echipă de Project management: în prezent există 2 project manageri care au roluri bine definite în managementul proiectelor și a echipelor alocate per proiect.

Performanța operațională a fost îmbunătățită prin implementarea unui număr de măsuri începând cu finalul anului trecut, măsuri ce au început să-și dovedească eficiența încă din acest prim semestru. Dintre aceste măsuri cea mai importantă a fost implementarea de indicatori operaționali (KPI) pentru echipele de consultanță și programare.

Metodologia presupune self-planning pentru fiecare membru al echipei și validarea termenelor de livrare cu managerul de echipă și Project Managerul asociat. În felul acesta există trasabilitate clară pe timpii de predare, gradul de încărcare pe resurse și eventualele abateri de la termenele de livrare. Indicatorii de performanță se calculează la număr de taskuri săptămânal. Efectul a fost conform așteptărilor: echipele au reușit dublarea numărului de taskuri livrate după implementarea acestui sistem. Dacă în anul 2021 au fost înregistrate un total de 1.620 taskuri predate, în prezent avem același număr de taskuri predate la 6 luni (media anului trecut era de 30 taskuri închise săptămânal, iar pentru primele 6 luni ale anului curent avem o medie de 70).

Din punct de vedere rezultate, Elian Solutions a bugetat pentru anul 2022 o cifra de afaceri dublă față de 2021 – la final de S1 acest obiectiv fiind realizat în proporție de 50%.

Deși companiile Nenos și Nonlinear au intrat în componența Diviziei de Tehnologie (respectiv a grupului Bittnet) din H2 2021 credem că este important să amintim câteva din realizările acestei companii.

 Soluții Nenos /Nonlinear:

  • În acest trimestru Nenos a lansat, la nivel de grup, versiune pilot a aplicației Timekey. Soluția este gândită pentru eficientizarea proceselor administrative precum pontarea zilnică a orelor muncite sau situația concediilor – fiind o aplicație dezvoltată intern ca răspuns la situația pandemică ce a făcut imposibilă contabilizarea orelor lucrate de către angajații din grup. În momentul actual soluția este în teste cu o prima testare și ulterior implementare la nivelul Elian Solutions.
  • Ca urmare a intrării în grupul Bittnet, Nenos a demarat, împreună cu Softbinator (CODE) un nou proiect în Statele Unite ale Americii. Echipa Nenos a fost integrată în cadrul proiectului Life360, o aplicație ce permite membrilor din aceeași familie să verifice locația și starea persoanelor importante pentru ei. Aplicația este folosită la nivel global și își propune să aducă familiile mai aproape cu funcții complete de siguranță și coordonare pentru viața acasă și în deplasare, incluzând o gamă completă de asistență din partea specialiștilor certificați și a dispeceratelor de urgență. În cadrul acestui proiect, programatorii Nenos fac parte din echipa care se ocupă de optimizarea serviciilor de back-end (acele servicii care implică dezvoltarea în limbaj python). Scopul acestora este să analizeze și să detecteze aspectele care ar putea aduce probleme în performanța platformelor, dar și propunerea soluțiilor și implementarea acestora.

Echipa:

  • La finalul T2 2022 a fost pregătită lansarea celei de-a a doua ediții a Nenos Academy, care se concentrează pe formarea de bază a persoanelor interesate de a se specializa în acest domeniu. Față de ediția precedentă, ne putem lăuda cu un număr mai mare de studenți interesați, care au trecut prin etapa de interviu și evaluare inițială. În momentul actual avem 2 grupe active care se concentrează pe dezvoltarea a Junior Python Developer și Junior Full Stack Web Developer, cu studenți capabili și dedicați, care au început învățarea și care se pregătesc pentru prima evaluare din cadrul academiei. Pregătim și o a treia grupă de învățare care se concentrează pe formarea Junior Machine Learning Developers, grupă care are cerințe mai ridicate când vine vorba de experiență și nivel de pregătire.
  • Nu în ultimul rând pentru a susține procesul de creștere al companiei a fost demarată construirea departamentului de Sales și Marketing, iar în acest scop suntem bucuroși să avem alături un nou coleg cu experiență vastă în aceste domenii.