Analiza activitatii societatii comerciale

Nu există diferențe semnificative între mediul de business în care activăm în 2022 versus 2021 din punct de vedere al efectelor potențiale asupra indicatorilor de lichiditate ai grupului. Ca dovadă atât lichiditatea cât și durata medie de încasare a clienților înregistrează valori similare cu cele înregistrate anterior:

Rată

Formulă

S1 2018

S1 2019

S1 2020

S1 2021

S1 2022

Rata lichididății curente

Active circulante / Datorii curente

1.43

2.27

1.52

1.84

1.46

Rata lichidității rapide

(Active circulante – Stocuri) / Datorii curente

1.34

2.22

1.41

1.79

1.39

Durata medie incasare a clientilor (DSO)

Sold Clienti / Cifra de afaceri * 180

130

112

110

91

100

Lichiditatea curentă și lichiditatea rapidă reprezintă două dintre cele mai importante rate financiare ale unei companii și masoară capacitatea acesteia de a plăti datoriile pe termen scurt utilizând activele disponibile pe termen scurt.

Nivelul ridicat al ratelor lichidității presupune o pondere redusă a activelor fixe și o perioadă mai scurtă pentru valorificarea serviciilor vândute de către companie care se traduce printr-o utilizare mai eficientă a capitalului de lucru. În situația de față activitatea curentă și capitalul de lucru nu sunt dependente de finanțarea din creditele pe termen scurt.

În AGEA din Noiembrie 2020 conducerea Societății a fost mandatată să contracteze un nou spațiu de birouri, în valoare maxima a chiriei totale aferente întregului spațiu de birouri de 500.000 (cincisutemii) Euro pe an, reprezentând preț ‘all inclusive” (mentenanță, servicii adiționale, fără a fi incluse costurile de amenajare, relocare, utilități etc.); pentru o durată maximă a locațiunii este de 5 (cinci) ani de la semnarea contractului, cu posibilitatea de prelungire a acestuia. Societatea a încheiat un astfel de contract cu One United Properties, pentru un spațiu în cladirea One Cotroceni Park.

Începând din H1 2022 acest contract a început sa fie contabilizat – generând apariția unui activ și a unei datorii pe termen lung în valoare de 18 milioane lei, conform IFRS16. Acestea nu sunt achiziții reale de active.

În schimb, în cursul H1 2022, grupul nostru a început să efectueze diverse investiții pentru amenajarea acestui spațiu – în valoare de aproximativ 1.5 milioane lei. Acestea sunt achiziții efective de active.

Divizia de Tehnologie

Evoluția companiilor din divizia de tehnologie a fost influențată de următorii factori:

  • Contextul geo-politic complex, care a dus la o creștere semnificativă a numărului de atacuri cibernetice, coroborat cu reglementările introduse la nivel european (cum ar fi verificarea identității de la distanță – eIDAS, sau directiva NIS) au accelerat cererea companiilor din piață pentru serviciile de securitate cibernetică – în cazul GRX;
  • Automatizarea proceselor de livrare (în cazul Optimizor) dar și regândirea operațiunilor de planificare și livrare și introducerea unor indicatori operaționali (în cazul Elian Solutions) , au dus la o creștere sustenabilă a afacerilor celor două companii. Creșterea din acest semestru reflectă de asemenea eforturile depuse pe o perioadă semnificativ mai lungă (de exemplu Optimizor a început să se concentreze exclusiv pe livrarea de servicii de tip managed din 2020) – acest efort începând să creeze efecte în afacerile companiilor din acest semestru;
  • În cazul Dendrio, piața de tehnologie (în special pentru companiile care au o componentă semnificativă de hardware, cum este Dendrio) continuă să fie afectată de disfuncționalități ale lanțurilor de aprovizionare – fapt ce se transpune mai departe într-o sezonalitate diferită (mai greu predictibilă) față de perioadele anterioare. De asemenea se transpune în cicluri de livrare extinse, care produc și o mutare a profitabilității companiei spre finalul anului;
  • Nu în ultimul rând, re-înnoirea unui contract semnificativ in luna Iulie (și nu in cursul lunii Iunie, cum a fost cazul în perioada 2019 – 2021), a produs un impact disproporționat în T2. Bineînțeles, regăsim acest contract în T3 – evoluția la nivel de an rămânând neafectată.

Divizia de Educație

În continuare prezentăm elementele care au influențat evoluția veniturilor:

  1. ÎNCEPEREA PROIECTELOR PE FONDURI EUROPENE LUCRATE ÎN 2020 ȘI 2021 – încă din toamna lui 2020 au fost lansate în licitație mai multe proiecte de educație pe fonduri UE adresate companiilor mari, interesate să-și dezvolte abilitățile digitale ale angajaților. Am participat la o parte mare din acestea și am reușit să câștigăm proiecte la Distribuție Energie Oltenia, Orange, Dacia-Renault si OMV-Petrom, fiecare dintre ele contribuind semnificativ la veniturile din acest semestru. Proiectele sunt planificate să fie livrate în totalitate până la finalul anului.
  2. PROIECTELE DIN SECTORUL PUBLIC – anul acesta am reușit să intrăm în proiecte de cloud și cyber-security adresate sectorul public (ministere, agenții guvernamentale și unități militare) ceea ce a generat un revenue stream pe care nu l-am avut până acum de-o manieră semnificativă, și poate mai important oportunități de viitor
  3. SCHIMBAREA MODELULUI OPERAȚIONAL – pentru a răspunde schimbărilor generate de pandemie, și pentru a putea capitaliza pe oportunitățile de piață am schimbat semnificativ modelul de business și arhitectura organizației. Aceste schimbări au început să producă efecte pozitive în sensul în care generăm mai mult ca niciodată business cu clienți noi, clienți care vor continua să genereze venituri și în anii următori.