Divizia Tehnologie

A. Servicii pentru infrastructuri IT complexe

Pentru Dendrio Solutions – compania din cadrul grupului Bittnet care oferă soluții integrate și servicii profesionale IT – primul trimestru al 2022 a adus o creștere de 39% a veniturilor comparativ cu T1 2021, atingand valoarea de 22,2 milioane lei – un rezultat care ne dă încrederea că putem atinge obiectivele ambițioase propuse pentru acest an! Ca urmare a contextului curent (livrări de componente hardware cu întârzieri semnificative față de ciclul normal de proiect) vom observa o anumită întârziere a marginii generate (în mod particular pe proiectele mari, complexe) – această întârziere urmând a fi recuperată până în final de an.

Pentru a asigura creșterea sustenabilă a companiei pe termen mediu și lung sunt anumite elemente care necesită o atenție sporită.

Echipele

O companie de succes este alcătuită din oameni pasionați și bine educați! Dezvoltarea echilibrată a echipelor la nivelul întregii companii este o prioritate pentru noi:

  • În acest sens am început un program activ de recrutare – Dendrio având în acest moment deschise peste 25 de poziții noi, în cadrul departamentelor de vânzări, presales și a departamentului tehnic.
  • În acest trimestru am reușit completarea echipelor de Demand Generation și Customer Succes – două echipe care vor accelera tranziția companiei către canale digitale și către proiecte cu grad mare de recurență.
  • Ca o noutate, am deschis un program de juniorat, căutând atragerea a cel puțin 8 colegi noi care să se dezvolte profesional alături de echipa noastră – iar în T1 2022 avem deja doi noi colegi veniți prin acest program.
  • Programul CTRL+N are potențialul de a adăuga noi talente în echipa Dendrio, cu atât mai mult cu cât aceste persoane nu sunt activ căutate de către companiile competitoare.
  • Cu ajutorul colegilor de la Equatorial Gaming va fi lansat în cadrul Bittnet Group un program complex dedicat dezvoltării profesionale al întregii echipe incluzând o Academia de Business Development, Academia BITONE – program dedicat echipelor de management dar și un program dedicat managementului performanței – doar pentru a aminti o parte din structura acestui program.

Procesele

Ne concentrăm în continuare pe implementarea și perfecționarea mecanismelor dedicate segmentelor de piață – companiilor mari (Large Accounts) respectiv companiilor mici și medii (Corporate Accounts):

  • Pentru segmentul companiilor mari (Large Accounts) am introdus conceptul de specializare al echipei de vânzări în funcție de verticale industriale (producție, transporturi, energie, sector public, educație și sănătate);
  • În cadrul segmentului de companii mici și medii am schimbat semnificativ modul în care întreaga echipa funcționează, principiul fiind cel al alinierii la modul în care clienții noștri parcurg ciclul de cumpărare (Buyer Journey). În acest sens deciziile la nivel de proces de marketing/vânzări sunt luate în cadrul unei echipe de management compuse din marketing, demand generation și business development.
  • A fost extinsă echipa de Business Architects pentru a adăuga expertiză adițională legată de conceptele de Modern Workplace și construirea de servicii cu valoare adăugată peste soluțiile Microsoft;
  • De asemenea, din acest trimestru a început consolidarea departamentului de pre-sales – acesta fiind un punct central în promovarea tehnologiilor de ultimă oră, alături de echipa tehnică;
  • Project Management Office (PMO) reușește să gestioneze proiectele cu grad ridicat de complexitate (și risc), constituind o garanție calității livrării chiar în aceste condiții de disfuncționalitate a lanțului global de aprovizionare;
  • Echipa de customer succes a fost extinsă la 7 persoane, având un rol extrem de important în asigurarea dezvoltării clienților existenți – în primul rând prin atingerea obiectivelor de afaceri pe care clienții Dendrio și le-au propus la momentul lansării proiectelor tehnologice.

Modelul de afaceri

  • Creșterea volumului de proiecte recurente. Credem că tehnologia poate constitui o sursă importantă de creștere a productivității companiilor și nu de puține ori poate fi chiar principala sursă de avantaj competitiv. Proiectele recurente (gândite pe termen mediu de 3 ani) pot crea cadrul necesar companiilor pentru a implementa soluții inovatoare și de aceea în acest trimestru am pus bazele modelului de creștere a acestui tip de proiecte.
  • Creșterea sinergiei atât în interiorul diviziei de tehnologie dar și la nivelul întregului grup Bittnet – În acest trimestru am adăugat proiecte noi gândite și implementate de către Dendrio împreună cu parteneri din grup, un exemplu fiind proiectul Chromosome Dynamics (simbol bursier CHRD) prin care compania Nenos (parte a Bittnet) a dezvoltat o soluție inovatoare pentru diagnosticarea bolilor plantelor (agribusiness) pe platforma de cloud oferită de către Dendrio. Similar, au fost dezvoltate proiecte de managed services împreună cu ITPrepared sau operaționalizarea proceselor portuare împreună cu Elian Solutions. De asemenea, un program de securitate cibernetică pentru sectorul apărării naționale a fost gândit în acest trimestru împreuna cu GRX și urmează să fie introdus pe piață în trimestrul 2 din 2022.

Serviciile de gestionare/operare ale infrastructurilor IT constituie o piață extrem de extinsă în țările dezvoltate (cu precădere în Statele Unite dar nu numai) însă putem spune că această piață este încă la început în România. IT Prepared operează în ambele piețe (US și România) ceea ce ne permite să înțelegem/învățăm principiile de operare într-o piață avansată și să oferim aceste cunoștințe companiilor locale

Din punct de vedere al dezvoltării afacerii, în acest prim trimestru al 2022:

  • am preluat în suport operațional 24/7 cel mai mare centru de date deschis pe teritoriul României – proiect ce presupune acoperirea unui spectru extrem de larg de tehnologii;
  • am preluat în suport operațional 16/5 o nouă companie din piața americană (US), activând în domeniul asigurărilor;
  • nu în ultimul rând am preluat în suport o banca de investiții din US, Optimizor asigurând automatizarea serviciilor de securitate pe platforma Microsoft!
  • De asemenea, ca urmare a extinderii serviciilor livrate am extins în acest trimestru și echipa de Technical Account Managers cu 50%.

Domeniul securității cibernetice constituie probabil una dintre cele mai dinamice componente ale sectorului de IT, iar finalul anului 2021 și începutul anului 2022 au adus o accelerare semnificativă.

  • Așa cum ne așteptam, factorii externi (geo-politici) au condus la o creștere atât a riscurilor cibernetice – infrastructurile critice fiind direct vizate, dar și la o creștere a conștientizării acestor riscuri în rândul companiilor;
  • Adițional, pe lângă acest context geo-politic complex, o serie de reglementări la nivel european au început să fie puse în aplicare generând o nevoie susținută pentru serviciile oferite de către GRX. Amintim aici verificarea identității la distanță (eIDAS – https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/eidas-regulation), directiva NIS (https://dnsc.ro/pagini/ansrsi), dar și normele de reglementare pentru gestionarea riscurilor și guvernanța sistemelor informatice în asigurări (https://asfromania.ro/ro/c/79/reglement%C4%83ri–integrate-(acte-normative-comune-aplicabile-celor-trei-pie%C8%9Be-reglementate-de-asf);
  • În acest context a crescut semnificativ numărul de proiecte implementate către clienții existenți – marea majoritatea a acestora fiind companii vizate direct de contextul anterior amintit;
  • De asemenea în acest prim trimestru am demarat colaborări cu 4 clienți noi si ne-am consolidat serviciile prestate in cadrul clienților existenți.

Deși interesul în implementarea soluțiilor de cybersecurity este ridicat, aceste servicii se bazează de multe ori și pe sisteme hardware a căror livrare este direct afectată de situația globală a lanțurilor de aprovizionare. Avem așadar și un grad de impredictibilitate pentru datele de livrare ale anumitor proiecte.

B. Aplicatii pentru afaceri, Software si Inteligenta artificiala

Dacă interpretăm studiului DESI (https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/countries-digitisation-performance) în lumina potențialului de dezvoltare pe care țara noastră îl are, am putea spune că există un potențial uriaș de dezvoltare, cu precădere în domeniul tehnologiilor digitale. Desigur, aceasta este interpretarea pozitivă pe care noi în interiorul grupului Bittnet o dăm faptului că România a fost în anul 2021 pe poziția 27 dintr-un număr de 27 de țări… Cu toate acestea, companiile axate pe soluții pentru afaceri au crescut semnificativ în acest prim trimestru 2022, menținându-ne convingerea că putem atinge obiectivele propuse pentru 2022 și – într-o anumită măsură – că putem contribui direct la ridicarea României în clasamentul DESI.

În acest prim trimestru din 2022 Elian Solutions a continuat trendul ascendent înregistrat pe tot parcursului anului 2021. Dacă în anul anterior compania a reușit o creștere cu peste 35% a cifrei de afaceri, în acest trimestru am obținut o creștere de peste 40% față de trimestru 1 2021.

Această creștere a fost obținută printr-o rebalansare a proporției între serviciile oferite și licențe, creșterea volumului de servicii fiind de peste 100% față de aceeași perioada a anului trecut. Acest lucru a fost posibil și ca urmare a unui efort susținut de creștere a echipei, efort început la finalul anului trecut și continuat în acest trimestru. Aminteam în raportul anual pentru anul 2021 de faptul că am reușit atragerea în echipa Elian a unor colegi cu un nivel de senioritate ridicat – fapt ce ne-a ajutat să creștem rapid volumul de servicii oferit către clienții noștri.

De asemenea serviciile de suport oferite în acest trimestru au crescut cu 44% față de perioada similară a anului trecut – fapt ce contribuie la menținerea profitabilității companiei pe termen lung.

Nu în ultimul rând am inițiat proiecte cu o serie de clienți noi, cum ar fi: ASAM SA, Eurosport DHS, SIGMA CVM Romania.

Zona serviciilor pentru Inteligență Artificială continuă să rămână un domeniu de nișă care însă poate aduce beneficii extraordinare companiilor care implementează astfel de soluții.

  • Soluții inovatoare: În acest trimestru am reușit finalizarea unui proiect extrem de interesant, cu potențial de extindere la nivel global: am livrat pentru compania Chromosome Dynamics (simbol bursier CHRD, https://chromosome-dynamics.com) – companie activă în domeniul agribusiness – o soluție inovatoare care permite identificarea bolilor platelor prin simpla fotografiere a acestora. Soluția a folosit peste 200.000 de date obținute din surse publice – generând o acuratețe a diagnosticului de 88% iar din acest trimestru se va trece pe date reale acuratețea diagnosticului depășind 92%. Folosind soluția dezvoltată de Nenos clienții Chromosome Dynamics își pot reduce semnificativ timpii dintre detectarea bolilor și tratarea acestora – crescând productivitatea recoltei. De asemenea fermierii își vor reduce semnificativ cheltuielile de operare (resurse umane, costuri etc). Menționăm faptul că această soluție a fost livrată pe platformă cloud, în parteneriat cu Dendrio.
  • Echipa: la finalul anului trecut Nenos a lansat Nenos Academy iar în prezent avem 6 persoane care au trecut prin această academie și vor intra în proiecte reale;
  • Diversificam piața: suntem în discuții cu 10 companii din US pentru extinderea în această piață, una dintre direcții fiind replicarea conceptului dezvoltat pentru Chromosome Dynamics.