Activitatea operațională în 2022

La finalul anului 2022 din grupul Bittnet făceau parte 14 companii active grupate în câteva branduri – piloni de business:

În data de 10 februarie am publicat raportul „2022 Rezultate Pro-Forma Bittnet Group” care include și o analiză a fiecăreia dintre companiile grupului / fiecărui pilon din activitatea noastră, pe care vă invit să îl (re)citiți. Unul din mesajele cheie este că structura diversă a grupului (companii cu portofolii diferite, stadii diferite de dezvoltare a firmei, etc) conferă fiecărei companii dar și grupului în întregime o reziliență aparte – un pas din călătoria către antifragilitate. Unele linii de activitate au avut un an bun, altele un an mai slab – lucru natural să se întâmple, iar asta ne permite ca fluctuațiile consolidate anuale să fie mai mici. Poate mai important, ne permite să construim în liniște procesele care vor continua să producă valoare pe termen lung. Reiau câteva idei esențiale care ilustrează excelența operațională a grupului:

  • Combinația dintre recrutarea a 90 de noi colegi (aproximativ unul la trei zile lucrătoare) și o fluctuație a personalului de 15%, mult sub media industriei, ne-a ajutat să depășim 400 de membri ai echipei, în cele 10 birouri la nivel național.
  • Numărul de cursanți instruiți de colegii de la Bittnet Training reconfirmă statutul de lider incontestabil al pieței: 6.000 cursanți, 530 sesiuni de curs (12 sesiuni de curs pe săptămână, cu o medie de 12 cursanți pe curs) – aproape o dublare față de 2021.
  • Colegii de la Optimizor au preluat 5.500 de tichete, iar dintre acestea, 99,99% au fost preluate în SLA (Service Level Agreement) și au salvat peste 5.000 ore de intervenție umană prin automatizările implementate clienților.
  • Colegii de la Fort au lucrat peste 60.000 ore pentru siguranța clienților noștri: +50% proiecte de audit de securitate și +35% proiecte de consultanță de securitate.
  • Colegii de la Dendrio au livrat cu 60% mai multe proiecte Cisco cu componente de securitate comparativ cu anul precedent.
  • Colegii de la Elian și-au dublat echipa pentru a putea livra cel puțin 1 go-live /lună, înregistrând astfel cele mai multe proiecte livrate într-un an.

În acest moment, credem că, la nivel de grup, profitul operațional nu este reprezentativ pentru ce considerăm că organizația POATE si TREBUIE să livreze. Deși profitul operațional consolidat IFRS a crescut fața de 2021, el este mai mic în termeni comparabili (pro-forma – ținând cont de rezultatele TopTech și 2Net din 2021) față de profitul anului 2021 sau cel bugetat. Mai jos sunt factorii care au contribuit la înregistrarea unui profit operațional sub cel bugetat:

  • creșterea costurilor cu echipa, determinate de nivelul ridicat al inflației,
  • întârzieri ale livrărilor de către furnizorilor, ceea ce a generat un grad de încărcare mai mic comparativ cu cel din 2021 (echipa de livrare este considerată integral drept cost al livrărilor) – și deci o reducere a marjei brute ca procent din cifra de afaceri.
  • creșterea echipei de suport vânzări (customer support, customer success, sales development) care va putea susține creșterile de anul acesta și din viitorii ani. Acest lucru merită subliniat: fiecare trecere de la un nivel de dimensiune la altul, generează o treaptă de creștere a costurilor fixe (indirecte). Dacă dimensiunea și compoziția echipei sunt însă corect alease, în perioada urmatoare (1-3 ani) urmează o creștere a profiturilor operaționale mult mai accelerată decât cea a marjei brute, ca urmare a „multiplicatorului operațional”.