Sub conducerea lui Cristian Herghelegiu (CEO Cloud and Infrastructure), acest pilon de business contine 4 companii, ce ofera solutii complexe de IT catre clienti din segmentele corporate , large corporate, enterprise si public sector din toata tara.
Proiectele dezvoltate de companiile din acest cluster de tehnologie acoperă un spectru larg de soluții, pornind de la infrastructura fizică de comunicații, securitate perimetrală, sisteme video, sisteme de tip digital signage și sisteme de calcul și printing și continuând cu proiectarea și implementarea arhitecturilor IT complexe de tip data center/hibride sau cloud, enterprise networking, platformelor de cyber security și implementarea platformelor software aferente, inclusiv a platformelor de colaborare (de tip modern workplace).
Serviciile oferite sunt atat in regim clasic (project-based) cat si in format „managed services”, cele de tip managed fiind livrate cu precădere clienților din pietele mature, Europene și din Statele Unite. Companiile ce fac parte din acest pilon sunt:
- Dendrio Solutions SRL (CUI 11973883 ), detinuta de Bittnet in proportie de 88% si condusa de Iulian Zamfir, este singurul integrator multi-cloud în România, partener certificat la cele mai înalte standarde de către Cisco, Microsoft, Google, Amazon Web S0ervices, dar si mulți alți vendori, este compania ce reunește activitățile de integrare IT&C provenite de la Bittnet, Gecad Net si Crescendo.
- TopTech (CUI 2114184), detinuta in proportie de 86% de Bittnet, si condusa de Dragos Groza, este o companie cu istoric de 30 ani, care integrează infrastructuri IT (de comunicații, procesare date, sisteme de securitate fizică) de la vendori precum Dell, HP, Xerox sau Microsoft, cu prezență regională, având 6 filiale în Transilvania și Banat și o echipă de peste 86 de specialiști.
- 2Net (CUI 8586712) , detinuta integral de Bittnet si condusa de către dl. George Tomescu – fondatorul companiei care a și rămas alături de noi în procesul de tranziție – este o companie specializată în vânzarea echipamentelor și implementarea soluțiilor de infrastructură IT cu prezență regională, având prezență în județele Brașov și Covasna (contribuind astfel la prezență națională a grupului).
- Optimizor – fost IT Prepared SRL (CUI 35456175), detinuta in proportie de 50.2% de Bittnet si condusa de Alexandru Ana, este o companie antreprenoriala de servicii gestionate („Managed services”) infiintata in 2016, ce furnizează servicii de suport IT în principal pe piaţa din SUA. Portofoliul clienţilor ITPrepared se bazează în primul rând pe companii americane, dar conţine şi un număr de clienţi locali. Managed services reprezintă externalizarea responsabilităţii pentru menţinerea şi anticiparea necesităţii unei game de procese şi funcţii care au ca scop îmbunătăţirea operaţiunilor şi reducerea cheltuielilor în cadrul unei companii
Cloud & Infra in 2021 | Cloud & Infra + TT & 2net In 2021 | Cloud & Infra In 2022 | % Total | % Organic | |
Venituri din contracte cu clientii | 92,213,685 | 171,740,660 | 210,617,501 | 128% | 23% |
Costul vânzărilor | -76,842,529 | -142,492,590 | -178,364,049 | 132% | 25% |
Marja bruta | 15,371,156 | 29,248,071 | 32,239,926 | 110% | 10% |
Costuri de vanzare/distributie | -5,377,309 | -5,472,482 | -7,461,198 | 39% | 36% |
Cheltuieli administrative | -5,431,697 | -16,115,551 | -24,069,545 | 343% | 49% |
din care amortizare | -1,020,862 | -1,857,637 | -2,311,916 | 126% | 24% |
Rezultat one-off | 1,893,091 | 1,893,091 | -1,343,341 | -171% | -171% |
Profit operational (fara one-offs) | 4,945,313 | 8,598,177 | 4,425,081 | -11% | -49% |
SOP expense | 0 | 0 | 0 | ||
Rezultat financiar | -1,929,832 | -2,181,135 | -1,741,733 | -10% | -20% |
Din care Reevaluari mark to market | 0 | 0 | 0 | 0% | 0% |
Profit brut | 4,908,573 | 8,310,134 | 1,340,007 | -73% | -84% |
Impozit pe profit | -728,661 | -1,257,867 | -238,355 | -67% | -81% |
Profit net | 4,179,911 | 7,052,267 | 1,101,652 | -74% | -84% |
Acest segment de business a inregistrat in 2022 rezultate solide in zona veniturilor dar un impact negativ la nivelul intregului grup la nivel de profitabilitate: chiar daca veniturile au crescut organic cu 23% (si aproape 130% in total), marja bruta a crescut doar cu 10% organic, si 110% in total – aratand deci ca problema este generata de Dendrio. Marja bruta generata suplimentar nu a fost suficienta pentru a acoperi costurile fixe crescute, astfel incat profitul operational total a scazut cu 3% in conditiile in care businessul a fost mai mult decat dublu. La nivel de profit operational, chiar daca si TopTech si 2Net au inregistrat scaderi (oarecum normale prin aceea ca presiunea inflationista pe costuri s-a suprapus nefericit cu derularea procesului de M&A), partea principala a scaderii este generata de Dendrio, din urmatoarele cauze:
- Extinderea prea rapida a echipei pentru a sustine urmatorul nivel de business (trei echipe au luat ființă în 2022: Project Management Office, Sales Development Representatives și Customer Succes); ne așteptăm ca structura creată în acest an să permită companiei participarea în proiecte complexe presupuse de către Planul Național de Redresare și Reziliență;
- Timpul alocat de catre colegii din aceste echipe se regaseste sub forma de costuri doar in bugetul Dendrio dar eforturile acestora au contribuit intr-o anumita masura la rezultatele celorlalte companii aspect ce va fi corectat in decursul anului 2023.
- Creșterea accelerată a costurilor cu resursele umane – concurăm cu companii globale pentru accesul la specialiști – concurență accentuată de deschiderea piețelor internaționale;
- Disfuncționalitățile în lanțul global de aprovizionare au condus (printre multe alte consecințe negative) și la o impredictibilitate accentuată a livrărilor și în consecință la o alocare sub optimă a resurselor umane.
Astfel, focusul atat in H2 2022 dar in special pentru 2023 si mai departe va fi pe contracararea acestor efecte negative. Am facut deja urmatoarele schimbari:
- Am cooptat în echipa de management a unui nou coleg – Iulian Zamfir – in pozitie de director de operațiuni – urmărim astfel creșterea eficienței operaționale a companiei;
- Am introdus masuratori bazate pe P&L-uri separate pentru fiecare funcțiune a companiei; în acest mod echipele de presales, project management sau livrare devin generatoare de profit și își vor calibra activitatea în consecință;
- Am lansat o inițiativă de recalibrare a segmentului de clienți mici și mijlocii rezultând în reducerea numărului de clienți per segment, acțiune ce va continua și in 2023; ne vom concentra asupra clienților care pot fi serviți optim de către Dendrio, în condiții de marja bruta de minim 20%;
- Am fixat o ținta de cheltuieli indirecte pentru 2023 apropiată de cheltuielile din 2022, concentrându-ne pe creșterea profitabilității afacerii; asta se traduce printr-o redimensionare a echipei de livrare.
- Întreaga divizie de tehnologie – și implicit Dendrio – se va concentra pe profitabilitate, obiectivele de creștere fiind în continuare importante, dar subordonate profitabilității.
- Am evaluat
Pentru a nu ramane cu o impresie total negativa, enumeram si cateva aspecte pozitive din evolutia Dendrio in 2022:
- Creșterea componentei de servicii de consultanta IT (arhitectura si adopție de tehnologie) in raport cu serviciile de implementare care sunt corelate cu infrastructura hardware
- Consolidarea și integrarea proceselor la nivelul echipei dedicate companiilor medii și extinderea echipei de Sales Development Representatives la nivelul intregii divizii de tehnologie.
- Cresterea numarului de contracte pentru servicii recurente, oferite sub forma unui abonament lunar sau anual.
In cazul TopTech, elementele notabile pentru cel de al 30-lea an de activitate sunt creșterea de peste 30% a veniturilor bazata pe o creștere de peste 23% a serviciilor, cu o creștere minimă a echipei (7% față de 2021). Pentru 2023 compania își propune să mențină creșterea accelerată prin investiții în dezvoltarea echipelor de livrare, consolidarea poziției față de partenerii de tehnologie cu care lucrăm (Dell, HP, Jabra și mulți alții) și creșterea mixului de produse și servicii livrat împreună cu companiile din grup.
In cazul 2Net, 2022 a insemnat concentrarea pe consolidarea echipei regionale (pe toate ariile funcționale), maximizarea parteneriatelor cu furnizorii de tehnologie și diversificarea portofoliului de soluții, cu focus pe creșterea componentelor de servicii. Ca parte a acestui program de consolidare începând din Q4 2022 a fost atras în echipa de management un nou director comercial și de operațiuni în persoana dlui Bogdan Cuciureanu – un executiv cu experiență de peste 25 de ani în industria de IT&C, atât în România cât și în Statele Unite.
Modelul de business al Optimizor ( si anume „managed services”) coroborat cu livrarea serviciilor cu predilecție către piețele externe (Statele Unite) dar și către companii Românești cu prezență regionala in Europa au condus la o creștere semnificativă a operațiunilor companiei de peste 35% a veniturilor dar și o creștere a marjei operaționale apropiată de 100%; si deci a profitului Operational cu 50%. Elemente notabile sunt:
- Extinderea portofoliului de clienți internaționali în contextul menținerii unei dimensiuni reduse a echipei
- Automatizarea continua a proceselor de livrare – care este un modus operanipentru echipa Optimizor;
- Noul brand transmite mai clar misiunea companiei – aceea de a optimiza procesele IT și platformele clienților săi
- Extinderea portofoliul de servicii prin adăugarea ariei de automatizare a proceselor de cyber security; deși este un o piață incipientă încă, în contextul global crește accelerat cererea pentru astfel de servicii
- Lansarea în lucru a unei platforme destinate companiilor mici si medii; produsul va îngloba expertiza dobândită de Optimizor pe piețele externe iar v/nzarea acesteia va începe în 2023