DIVIZIA DE TEHNOLOGIE ,

condusă de Cristian Herghelegiu, Vicepreședinte pentru Tehnologie în cadrul Bittnet Group

30-Jun-21 30-Jun-20 Evolutie
Venituri din contracte cu clientii 42,403,154 49,635,969 -14.60%
Venituri din prestarea de servicii 9,631,810 8,556,171 12.60%
Vanzarea de marfuri 32,771,344 41,079,797 -20.23%
Costul vânzărilor 35,010,905 42,469,787 -17.60%
Costul vanzarii marfuri/materiale 27,483,485 36,260,772 -24.20%
Servicii cloud 2,624,922 2,401,940 9.30%
Ore-Om 4,902,498 3,807,075 29%
Marja bruta 7,392,249 7,166,182 3.20%
Cheltuieli de vanzare/distributie 2,695,440 2,558,771 5.30%
Ore-Om 2,323,489 2,279,35 1.90%
Publicitate 371,951 279,421 33.10%
Cheltuieli administrative 3,226,129 3,058,539 5.50%
Ore-Om 1,679,988 1,776,220 -5.42%
Cheltuieli de deplasare si transport 37,568 30,783 22.00%
Chirie sediu 56,667 13,341 324.80%
Chirie echipamente 35,156 122,590 -71.30%
Materiale 47,505 60,684 -21.70%
Amortizare 653,042 575,336 13.50%
Alte servicii terti 331,473 268,271 23.60%
Diverse 256,299 86,342 196.80%
Profit Operational 1,484,437 1,564,741 -5.10%

Pentru divizia de tehnologie primul semestru al 2021 a consemnat o aplatizare/crestere usoara a marjei brute generate, crestere obtinuta pe fondul diminuarii veniturilor operationale ale diviziei. Credem ca industria de IT – atat pe segmentul de integrare/infrastructura cat si pe cel de dezvoltare software si implementare aplicatii de business – isi pastreaza potentialul semnificativ de crestere pentru urmatoarea perioada, chiar daca ciclul economic post-pandemic prezinta o predictibilitate mai redusa comparativ cu perioadele anterioare.

Daca in domeniul infrastructurii IT exista o tendinta a pietei de a se concentra pe intretinerea solutiilor existente,  in cazul serviciilor de dezvoltare software companiile continua sa investeasca semnificativ in dezvoltarea solutiilor si platformelor software. Acest lucru se traduce pentru Softbinator, compania din grup specializata in software development, in rate accelerate de crestere (43%)si intr-un model de business optimizat, avand in vedere posibilitatea de a aloca eficient resurse (proiectele avand caracter recurent accentuat, pe perioade multi-anuale). Peisajul tehnologic este de asemenea extrem de dinamic, tehnologii cum ar fi blockchain sau proiecte axate pe Inteligenta Artificiala generand un interes din ce in ce mai mare in pietele de referinta. In acest context fundamentul cresterii afacerii in domeniul dezvoltarii software consta in abilitate de a atrage, pregati si gestiona eficient capitalul uman – zona care constituie un punct forte pentru Softbinator.

Presiunea pe capitalul uman este o constanta a ultimilor ani in toate liniile de business de tehnologie insa in perioada 2020 – 2021 a capatat o noua dimensiune: pandemia a fortat companiile la nivel mondial sa adopte fara retineri conceptul de „work from anywhere”. Piete care anterior crizei erau ceva mai restrictive in a angaja resurse la distanta (cum ar fi de exemplu Elvetia, Germania si Franta dar nu numai) au eliminat aceasta restrictie. In consecinta volumul de oportunitati de angajare (directa sau pe proiecte) pentru piata externa a crescut semnificativ – fapt ce se traduce in dificultati sporite in atragerea si mentinerea capitalului uman in tara.

In cazul proiectelor din zona aplicatiilor de business aceasta presiune pe capitalul uman s-a suprapus peste un fenomen indus de criza sanitara: amanarea la implementare a anumitor contracte deja castigate, amanare ce a condus la o aglomerare a acestor proiecte pe finalul anului 2020 si in acest prim semestru din 2021. Pentru a contracara acest efect echipa de implementare a fost extinsa, estimand ca pentru al doilea semestru ritmul de vanzare (si implementare) sa revina in parametrii standard.

Nu in ultimul rand divizia de tehnologie este in continuare impactata de intarzierile de livari de echipamente hardware datorate crizei semiconductorilor, ceea ce a generat o scadere a veniturilor din vanzarea de solutii hardware. In schimb, aceasta situatie genereaza si o nevoie a clientilor si o oportunitate pentru grupul nostru, in aceea ca este nevoie de mai multe servicii pentru intretinerea solutiiilor existente si pentru modificarea abordarii solutiilor tehnologice livrate la clienti – acestia devenind mai deschisi abordari ce se bazeaza mai mult pe know-how si mai putin pe echipamente. Astfel, veniturile din serviciile de integrare IT&C au crescut cu 12%, ceea ce genereaza ca marja bruta sa fie mai mare in H1 2021 versus H1 2020. Mentinerea relativ constanta a cheltuieilor indirecte conduce la un Profit Operational similar cu cel al perioadei anterioare (1.48 milioane lei versus 1.56 milioane lei in 2020).

Diferentele in cheltuieli administrative sunt explicate de ajustarea cheltuielilor cu sediul din Anchor Plaza, (categoria “diverse”)  conform IFRS16 si unei ajustari contabile in cursul anului trecut care diminueaza baza de comparatie pentru campul “chirie sediu”.